4 december 2025 – Beloningsbeleid in onderwijs

Met deze vraag om uitleg werd verdere opvolging gegeven aan eerdere gelegenheden waarop de plannen voor een geactualiseerde loonstudie ter sprake kwamen (5 juni 2025 en 19 november 2025) in het kader van het ruimere dossier van het lerarenloopbaanpact/debat en met nog bijkomende complicaties door pas heel recente ontwikkelingen in het (federale) pensioendossier. Blijkbaar had minister Demir in haar antwoord op Stephanie D’Hoses schriftelijke vraag nr.41 van 30 september 2025 de resultaten van die loonstudie nog niet meegedeeld. Vandaar nu deze vraag om uitleg naar de resultaten van de loonstudie.

Uit de toelichting van de minister bleek dat de zaak enige vertraging opgelopen had. De studie was wel opgeleverd, maar vergde nog extra verduidelijking. Bovendien waren de ontwikkelingen in het pensioendossier erg recent en ook daarmee wilde de minister rekening laten houden. Ze wachtte nu op de resultaten van die bijkomende loonsimulaties.

Terecht viel voorts in de bespreking dat loon (en pensioen) slechts één element van de arbeidsvoorwaarden was (ook bv. flexibiliteit, autonomie, vakantie, …), hoe belangrijk ook want van de liefde alleen kun je niet leven, maar vooral keek iedereen toch uit naar de bewuste studie. Ook iets voor Kerstmis misschien?

Minister Demir herhaalde de nog maar heel recente wijzigingen in het pensioenverhaal: de definitieve teksten waren nu in de maak. Daarmee zou ze dan eerst naar de sociale partners trekken en nadien was het aan het Vlaams Parlement.

Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het beloningsbeleid in het onderwijs van Stephanie D'Hose” aan minister Zuhal Demir.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?