4 december 2025 – Dalend aantal inschrijvingen voor talenopleidingen

De iets ‘oudere’ (parlementaire) achtergrond van dit thema lag in de gedachtewisseling op 22 september 2022 in de Onderwijscommissie, mét overigens ook nog enkele, in mijn commentaarstuk toen vermelde precedenten. Toen waren de lagere aantallen studenten in talenopleidingen van het hoger onderwijs al aan de orde (ook aantallen leerlingen Latijn in het secundair onderwijs), nu waren er recentere cijfers én een heel recent rapport over Content and Language Integrated Learning (CLIL), zeg maar, schoolvakken in een vreemde taal. In het kader van het hele taalonderwijsbeleid van minister Demir was dat allemaal erg relevant. Wat dacht de minister van een en ander?

Die was om te beginnen niet erg opgezet met de slechts beperkte opkomst van de onderwijscommissarissen (7) op het moment waarop ze begon te antwoorden (10.09 u). Ik kon haar geen ongelijk geven. Inhoudelijk dan. Wat die lage inschrijvingsaantallen betrof, sprak de minister van een combinatie van factoren als verklaring, wat mij juist leek. Voorts wees ze op haar intussen bekende ingrepen in de leerplichtfase, dus voordat studenten kiezen voor een studierichting om taalleraar te worden. Klonk ook heel redelijk. Met het Vlaams Talenplatform had ze regelmatig contact en dat had een rol in het kader van de ministers conceptnota Ieder kind taalheld.

Interveniënt Jan Laeremans suggereerde nog de technologische vooruitgang inzake vertaalcomputers als mogelijke verklaring voor die desinteresse in talenopleidingen. Interveniënt Griet Vanryckegem zei, terecht denk ik, dat bv. geschiedenis in het Engels geven meer voorbereiding vergde. En vragensteller Loes Vandromme wees er nog fijntjes op dat blijkbaar de subsidies voor het Vlaams Talenplatform gesneuveld waren. Toeval of niet, de dag nadien stond op de agenda van de Vlaamse regering o.a.: een subsidie voor de Nederlandse Taalunie en Leerpunt.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?