Voor de behandeling van dit ontwerpdecreet in de Onderwijscommissie herinner ik graag aan een vraag om uitleg op 27 april 2023, waar het ging over een pioniersproject rond een bijzonder type van tweetalig basisonderwijs: Nederlands en Vlaamse Gebarentaal. Het voorliggende ontwerpdecreet zorgde nu voor de decretale verankering van dat model. Daar kwam legistiek wel een en ander bij kijken, wat mooi beschreven staat in de memorie van toelichting (p.3-8). Het ging, kort gezegd, om de mogelijkheid (uiteraard geen verplichting) voor kinderen die doof of slechthorend zijn en kinderen die dit wensen, les te krijgen in Vlaamse Gebarentaal én het Nederlands in het gewoon onderwijs. In zijn toelichting van de decretale regels voor wie zulk onderwijs wilde organiseren verwees minister Weyts ook naar het enige proefproject op dit moment, Sint-Joris Beernem en de startersgids “Samen op taalreis”.
Uit de parlementaire vragen- en antwoordronde onthoud ik alleen:
Via de stemming werd het ontwerpdecreet aangenomen. Er waren twee onthoudingen, zoals aangekondigd door Hannelore Goeman en Johan Danen.
Ten slotte verwijs ik graag naar de video-opname [vanaf 1:16:25] en het formele parlementaire verslag.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen.