27 november 2024 – Collectief leerlingenvervoer in buitengewoon onderwijs

De twee thema’s van de actuele onderwijsvragen van deze plenaire vergadering waren volkomen verwacht. Het eerste thema, het collectief leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs, heeft een lange en omstandige voorgeschiedenis. Ik heb even in een iets ouder deel van mijn archief gegrasduind en ook in het meer recente deel: de “hits” van het zoekwoord “leerlingenvervoer” zijn legio. Meest recent nog op 25 september 2024. Ook nu heel recent verschenen talloze artikelen in de media, met als bottomline: nog heel wat leerlingen zitten nog te lang op de bus om naar school en naar huis te geraken. Minister Annick De Ridder beantwoordde de voor de hand liggende vragen: welke oplossingen, al dan niet op korte termijn, zag de minister?

Evenmin onverwacht als de geagendeerde actuele vragen was het antwoord van minister De Ridder, waarvoor trouwens veel begrip, gelet op het prille karakter van de huidige legislatuur en de complexiteit van het probleem: de minister verwees vooral naar het nieuwe regeerakkoord (p.143), waarin het absolute recht op collectief leerlingenvervoer voor nieuwe instromers herbekeken zou worden; de ministers Demir (Onderwijs) en Gennez (Welzijn) zouden daarbij de trekkers zijn.

De timing (tegen 1 september 2025) die vragensteller An Christiaens in dat verband naar voor bracht, begreep ik wel, maar vond ik gelijk wel héél ambitieus. We zullen zien.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio