Ik had het voorspeld dat haar column nog een parlementair staartje zou krijgen en ja hoor. De dame in kwestie, Charlotte Zwemmer, directeur van het Anderlechtse Sint-Guido-Instituut, schrijft steevast boeiende stukjes over onderwijskwesties, mét een talige accuratesse om jaloers op te zijn. Er waren in deze commissievergadering meerdere boeiende (ook in politiek opzicht) vragen om uitleg, maar deze hier behoorden zeker tot die groep. Het ging inderdaad om een complexe materie, zoals minister Demir ook expliciet zei, maar… ik heb consciëntieus gezocht naar (maar niet gevonden) wat in de column van mevrouw Zwemmer “niet echt juist” zou zijn. Ik verklaar me nader:
Maar daarmee stopte het boeiende karakter van dit thema en van de parlementaire bespreking ervan nog niet. Vragensteller Loes Vandromme had de verdienste om als enige in haar initiële vraag ook het complexe concept “leerwinst” te betrekken (nwvr: Hannelore Goeman nam het ook over in haar eerste repliek). De minister antwoordde dat het Steunpunt daaraan volop aan het werken was, maar dat het dus, inderdaad per definitie, pas concreet gehanteerd kon worden na 2026.
Wat mij daarbij vooral opnieuw opviel, was dat niet meer over “leerwinst op individueel leerlingniveau” lijkt gesproken te worden, alleen over “leerwinst op schoolniveau”, en zelfs dat is een complexe kwestie om het zacht uit te drukken, zoals de mensen van het Steunpunt destijds ook zelf opmerkten (leerwinstmeting was geen sinecure, aldus Loes Vandromme in de vergadering).
Nog een laatste boeiend ingrediënt van de zaak was de kwestie van de opvolging, dus ná zo’n schoolfeedbackrapport (datageletterdheid in scholen?, begeleidingstraject bij onderpresteren?). Minister Demir vond, zoals eigenlijk alle vragenstellers, dat de opvolging en de Onderwijsinspectie ondersteunend moesten werken voor de betrokken scholen. De Onderwijsinspectie krijgt, zoals decretaal bepaald, inderdaad inzage in de resultaten van de toetsen en gebruikt die als knipperlicht voor een eventuele versnelde doorlichting. De Onderwijsinspectie werkte momenteel een beleid uit om slecht presterende scholen te definiëren en te selecteren, aldus nog minister Demir.
Nog een algemene slotbeschouwing: Charlotte Zwemmer hoefde zich dus niet aangesproken te voelen door de opmerking dat er hierover niet echt juiste informatie zou rondgaan, wat bovendien al bij herhaling gebeurd zou zijn… en íkzelf evenmin, voor zover natuurlijk het toegestaan blijft om kritische vragen te stellen bij een belangrijke en complexe onderwijsbeleidsmaterie, zoals ook vragensteller Vandromme constructief betoogde.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de Vlaamse toetsen van Loes Vandromme, over de impact van kansarmoedefactoren op de vergelijkbaarheid van scholen in het kader van de Vlaamse toetsen van Hannelore Goeman en over de bezorgdheden van Brusselse scholen over de Vlaamse toetsen van Koen Daniëls” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen