25 september 2025 – Capaciteitsmonitor en capaciteitstekort in buitengewoon onderwijs

Eind augustus 2025 werd de vierde editie van de capaciteitsmonitor gepubliceerd. Zoals vragensteller Karolien Grosemans later in de bespreking terecht opmerkte, hadden deze vragen ook bij de eerdere vragen over “scholen voor iedereen” en het buitengewoon onderwijs behandeld kunnen worden, want het ging om één groot verhaal.

Voor een groot deel herhaalde minister Demir dan ook hier haar antwoord van toen. Bijkomend wel, wat de infrastructurele dimensie betrof, was de verwijzing naar haar gesprekken met het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) en het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!) om te bekijken hoe de middelen (100 miljoen euro per jaar voor extra capaciteit) het meest effectief konden worden ingezet. Wat de specifieke vraag over de Type 5-school betrof, legde de minister de bestaande werkwijze uit en zou in zulke scholen geen bijkomende types mogelijk maken, zoals vragensteller Vandromme gesuggereerd had, maar indirect kon zulks dan weer wél.

Voortdurend viel ook weer “samenwerking tussen scholen” (cf. ook bestuurlijke schaalvergroting/optimalisatie, waarover het in het verleden ook weleens ging…) als sleutel om overal in voldoende capaciteit te voorzien, en wel dus datagedreven. Heel juist allemaal, maar in de praktijk blijkbaar toch niet altijd zo makkelijk. Het hele opzet met de pioniersscholen in het kader van “scholen voor iedereen” was voor de langere termijn zeker positief, maar beloofde ook nog een aardige kluif te worden.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?