Eind augustus 2025 werd de vierde editie van de capaciteitsmonitor gepubliceerd. Zoals vragensteller Karolien Grosemans later in de bespreking terecht opmerkte, hadden deze vragen ook bij de eerdere vragen over “scholen voor iedereen” en het buitengewoon onderwijs behandeld kunnen worden, want het ging om één groot verhaal.
Voor een groot deel herhaalde minister Demir dan ook hier haar antwoord van toen. Bijkomend wel, wat de infrastructurele dimensie betrof, was de verwijzing naar haar gesprekken met het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) en het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!) om te bekijken hoe de middelen (100 miljoen euro per jaar voor extra capaciteit) het meest effectief konden worden ingezet. Wat de specifieke vraag over de Type 5-school betrof, legde de minister de bestaande werkwijze uit en zou in zulke scholen geen bijkomende types mogelijk maken, zoals vragensteller Vandromme gesuggereerd had, maar indirect kon zulks dan weer wél.
Voortdurend viel ook weer “samenwerking tussen scholen” (cf. ook bestuurlijke schaalvergroting/optimalisatie, waarover het in het verleden ook weleens ging…) als sleutel om overal in voldoende capaciteit te voorzien, en wel dus datagedreven. Heel juist allemaal, maar in de praktijk blijkbaar toch niet altijd zo makkelijk. Het hele opzet met de pioniersscholen in het kader van “scholen voor iedereen” was voor de langere termijn zeker positief, maar beloofde ook nog een aardige kluif te worden.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de nieuwe capaciteitsmonitor van Loes Vandromme, over de capaciteitsproblemen in het buitengewoon onderwijs van Stephanie D'Hose, over de nieuwe capaciteitsmonitor van Karolien Grosemans en over het capaciteitstekort in het buitengewoon onderwijs en de rol van de type 5-scholen daarin van Loes Vandromme” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen