25 juni 2025 – Perceptie van arbeidsmarktgerichte opleidingen en advies van de Vlaamse Scholierenkoepel

Bij het tweede onderwijsthema van de plenaire vergadering ging de sessie “open deuren intrappen” van de eerste actuele vraag nog voort. Met eigenlijk een erg oud verhaal, maar het was nu nogmaals nieuw leven ingeblazen door een recent advies van de Vlaamse Scholierenkoepel, dat aardig wat weerklank in de media gevonden had. En passant herinner ik hier ook graag aan een recent parlementair precedent, incl. een verwijzing naar een hoorzitting op 20 februari 2025. Wat vond minister Demir van het VSK-advies?

Zij zat op dezelfde golflengte. Álle ingrediënten en argumenten van de bespreking kenden we al, incl. de recurrente, extra 55 miljoen euro die de huidige Vlaamse regering veil had voor tso/bso. Maar graag nog slechts twee zaken. Eén. Ik ben zelf erg benieuwd naar welke nieuwe, zgn. meer passende en eenvoudigere benamingen voor praktijkgerichte studierichtingen de weg gaan vinden naar de formele regelgevende teksten maar vooral naar het dagelijkse taalgebruik in de maatschappij. En twee. Nog een ander voorwerp van mijn nieuwsgierigheid. Hoe zou de heel terecht meermaals geuite roep om een cultuur- en mentaliteitsomslag in dit verband precies tot stand komen? Eén ding was mij op dat stuk alvast duidelijk: die totstandkoming zou niet geschieden via een besluit van de Vlaamse regering, noch via een decreet van het Vlaams Parlement, noch via periodieke parlementaire palavers als deze… en zulks ondanks het hoge ‘emotionele’ gehalte ervan.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?