24 oktober 2024 – Oproep van minister om studietoelagen sneller aan te vragen

Brecht Warnez speelde met zijn vraag om uitleg over studietoelagen in op de communicatie van minister Zuhal Demir op 16 oktober 2024, waarin zij studenten opriep om studietoelagen sneller aan te vragen zodat er nog sneller uitbetaald kon worden. De kwestie stond ook in het nieuwe Vlaamse regeerakkoord in de rubriek over hoger onderwijs (p.150). Enkele klassieke elementen van dit verhaal kwamen opnieuw aanbod, zij het dat er al heel wat ten goede veranderd was in vergelijking met vroeger. Dus: nog meer automatisering (en bestaande drempels daarvoor wegwerken), snellere uitbetaling, maar ook, — en daarop antwoordde de minister niet, wellicht wegens pas een vraag van Warnez in de tweede ronde —, het bestaande verschil in de decretale voorwaarden voor studiefinanciering tussen bao/so en het ho.

Algemeen gesproken, was en is er weinig politieke controverse over dit thema, maar toch schrok vragensteller Warnez even van enige tegenwerking vanwege kersvers onderwijscommissaris Mercina Claesen, die gewezen had op enkele concrete moeilijkheden voor meer automatisering, waarop Warnez net vooral aangedrongen had. Overigens had vóór Claesen ook een onderwijscommissaris van een meerderheidspartij, Nawal Maghroud, zulks enigszins gedaan.

Maar ik vermoed zelf dat, net zoals in de voorgeschiedenis van dit thema, er mits hier en daar nog wat aanpassingen aan en connecties tussen systemen gedaan c.q. gemaakt worden nog wel wat meer automatisering mogelijk zal zijn. On verra.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio