23 januari 2025 – Werking en toekomst van Talentcenters

Om 12.12 u werd de laatste vraag om uitleg van de vergadering ingeleid. Ze was van de hand van Mercina Claesen, en wel over een thema waarvan ik ook weer heel wat precedenten in mijn archief terugvond (in het al wat oudere deel en in het recentere deel): de zgn. Talentcenters.

Op 24 oktober 2024 was de vraag naar de evaluatie van de Talentcenters al gesteld door Loes Vandromme, en toen kondigde minister Demir die aan voor het najaar van 2025. De vraag kwam dus ook nu te vroeg en de reactie van interveniënt Griet Vanryckegem vond ik nu perfect to the point: “Ik denk dat we met de Commissie Onderwijs gaan moeten opletten dat we onze minister nog tijd gunnen om te werken aan oplossingen. Als we telkens opnieuw dezelfde thema’s in vraag stellen, kan zij ook niet aan de slag gaan om er iets aan te doen.”

Voor het overige, misschien nog dit uit het antwoord van de minister:

  • Voor de capaciteitsuitbreiding van de Talentcenters was al geëxperimenteerd met pop-up Talentcenters in Herentals, om verplaatsingen voor de Kempense scholen te vergemakkelijken;
  • PXL Research onderzocht op dit moment hoe het talentenrapport concreet studierichtingen kon aanbevelen;
  • En er was die 55 miljoen euro extra voor de herwaardering van de technische en beroepsrichtingen, maar dat had de minister al gezegd de dag voordien in haar antwoord op de actuele vraag van Tom Seurs… tja, herhaling, jij kent dat intussen wel, beste lezer, nietwaar?

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio