Er was al zijdelings naar verwezen een week eerder door Karolien Grosemans bij haar vraag om uitleg over CLBch@at, maar nu ging men voluit met liefst vier vragenstellers, samen goed voor 51 minuten spreektijd. Er was de dag voordien ook al een actuele vraag geweest over een antipestbeleid op school. Het belangrijkste was dus eigenlijk nog maar heel recent al ongeveer gezegd. Ik verwachtte weinig tot geen nieuws en vond die 51 minuten dan ook rijkelijk overdreven. Minister Demir had eerder ook in de media gereageerd.
Er begon me wel iets op te vallen: de week voordien had vragensteller Karolien Grosemans het al gedaan, nu deed minister Demir het bij herhaling. Dat kon geen toeval meer zijn. Het was hun verwijzing naar klasmanagement, waar zij wel heel veel heil van verwachtten voor deze toch wel veel ernstigere gedragsproblemen. De minister kondigde nu een zgn. leidraad van het Leerpunt aan, die over twee weken klaar zou zijn. Enkele uren voor ik deze regels typte, kreeg ik al een eerste leidraad van het Leerpunt in mijn mailbox, over 'Onderwijs vanuit hoge verwachtingen'. Een eerste in een reeks van vier, zo stond er, maar daar stond klasmanagement niet bij, wel: differentiatie om onderwijsachterstanden weg te werken, feedback en wetenschap in het secundair onderwijs. Ik wacht maar af.
Tegenover die redenering plaats ik hier graag de opiniebijdrage van onze eigen directeur-generaal Bruno Vanobbergen in De Standaard (voor abonnees) van 20 januari 2025: hij bood daarin een heel duidelijke visie met twee sporen, die gewoonweg veel ruimer gaat dan klasmanagement, met name ten eerste, de school zelf met alles wat mogelijk is rond preventie en aanpak; dat is al heel wat, maar niet voldoende; inderdaad, ten tweede, wees Bruno op de noodzaak van meer samenwerking met welzijnsorganisaties, en ook op dat tweede spoor bestaan in Vlaanderen sterke en inspirerende praktijken.
Het goede nieuws was dat finaal in alle tussenkomsten eigenlijk wel dat tweesporenbeleid, misschien in wat verschillende mate of met wat accentverschillen, aanwezig was. Nu de uitvoering nog: niet makkelijk, maar hopelijk wel doenbaar.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen