Over naar wat de dag voordien à la Une van De Standaard (voor abonnees) stond: het (jaarlijks terugkerende) probleem van het te beperkte budget voor speciale onderwijsleermiddelen (SOL). We wisten al uit de krant dat minister Demir voor 2025 nog een goede 200.000 euro zou bijpassen. Voor een structurele oplossing kon een goede waarnemer sowieso al vermoeden dat het hele verhaal van inclusief onderwijs finaal aan bod zou komen.
Als antwoord op het probleem van de hulpmiddelen ging het in eerste instantie nog wel over enkele specifieke problemen van het huidige SOL-systeem: moest die vzw dat blijven doen of eerder de overheid, de huidige databank ter zake was te log (waardoor soms zulke hulpmiddelen ergens werkloos bleven liggen, maar dat wisten we ook al uit de krant), en de proceduretijd was nu te lang. Ook het specifieke element van tolken binnen het budget kwam ter sprake.
Interveniënt Gwendolyn Rutten uitte vervolgens zelfs haar compassie met de minister wegens de “puinhoop van Weyts” (nwvr: Ruttens woorden, niet de mijne) en kwam op het inclusieverhaal als structurele oplossing. Heel even kwam dan de geplande staten-generaal aan bod en ook de zgn. consultatienota die er nog niet was. Het zijn inderdaad vele borden die de minister in de lucht moet houden en de zaken zijn allemaal dringend. Niet simpel toch.
Lees de bespreking van de “Actuele vraag over het structureel tekort aan middelen voor hulpmiddelen voor leerlingen met een beperking van Kim Buyst en over het tekort aan middelen voor noodzakelijke hulpmiddelen op school voor jongeren met een beperking van Gianna Werbrouck” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen