Interessante kwestie, dit hier. Niet zozeer omdat ze rechtstreeks over mijn werkgever ging, maar omdat de achtergrond ervan politiek interessant was. Ons Brusselse verkiezingsmemorandum was op 1 februari 2024, daags na ons Vlaamse, gepresenteerd in de zgn. Track aan het Noordstation van Brussel, inclusief heel wat politiek debat, waar ook ik toen even gaan luisteren was. Karolien Grosemans’ oog was gevallen op één bepaalde maatregel uit dat memorandum en was gaan grasduinen in een bepaald SONO-onderzoek dat in dezen relevant was. Wegens de kern van het debat (cf. infra) heb ik na de commissievergadering niet grasgeduind, maar begrijpend gelezen. Je weet wel, beste lezer, die complexe competentie die dezer dagen in onderwijsland regelmatig voor het voetlicht gehaald wordt.
Dit was mijn conclusie van mijn lectuur, met enkele overwegingen:
“Voor de tweede financiële incentive liggen de zaken anders. Zoals reeds besproken stelt het lerarentekort zich niet in alle scholen in gelijke mate, maar hebben scholen met veel kansarme leerlingen of in een achtergestelde omgeving er relatief meer last van. Zoals Figuur 5 in dit rapport illustreert, is er ook sprake van een sterke scheeftrekking in de allocatie van ervaren leraren. In die omstandigheden kan een gerichte financiële incentive naar scholen met bepaalde schoolkenmerken wel degelijk een doelmatige maatregel zijn. Onderzoek toont aan dat dergelijke incentives niet alleen positief kunnen zijn voor het aantrekken en vasthouden van leraren, maar ook een positief effect kunnen sorteren op de kwaliteit van onderwijs in scholen met veel kansarmoede.”
“Lesgeven in een school met een grootstedelijke context is altijd pittig en vaak zoeken. De expertise waarover ervaren leerkrachten beschikken is een ongelooflijke tool om startende leerkrachten verder op weg te helpen. Door een financiële incentive hopen we hen in Brussel aan de slag te houden, waardoor ze hun kennis kunnen blijven doorgeven”, zegt Sabine Verheyden, directeur van het Lutgardiscollege in Oudergem. “Dat gecombineerd met begeleiding van onze zijinstromers en bijkomende ondersteuning in de klas, maakt dat we Brussels onderwijs ook aantrekkelijk kunnen maken en houden.”
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het voorstel van Katholiek Onderwijs Vlaanderen om het loon van Brusselse leerkrachten sneller te laten stijgen van Karolien Grosemans” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen