Voor het laatste thema van deze commissievergadering waren er niet minder dan vier vragenstellers: ook over een klassieker, maar eentje die door de nieuwe minimumdoelen van het basisonderwijs weer ietwat geactualiseerd was. Zwemmen, daarover ging het, en ook nog een beetje over muzische vorming. Graag eerst nog wat bijkomende lectuur voor de liefhebbers:
Wat het zwemmen in de minimumdoelen betrof, ging het in de bespreking enerzijds over de wat afgezwakte formulering van het minimumdoel dat aanvankelijk in het tekstvoorstel stond en anderzijds over het probleem van toegang voor scholen tot zwembaden (en de kosten in dat verband). Dat laatste was vanuit het verleden erg herkenbaar. Minister Demir verwees voor die praktische problemen naar haar samenwerking met de minister van Sport (cf. investeren in nieuwe en gerenoveerde zwembaden en ondersteunen van lokale besturen en uitbaters om het schoolzwemmen toegankelijk te houden) en het zgn. protocol schoolzwemmen van destijds, dat afspraken beoogt tussen onderwijs, sportdiensten en gemeenten, bijvoorbeeld over gereserveerde uren, groepstarieven of redders.
Wat de kritiek op de te exclusief kennisgerichte benadering van muzische vorming betrof, beantwoordde de minister die met de stelling dat volgens haar een kennisrijk curriculum geen beperking was, maar net een hefboom voor vaardigheden en creativiteit. Ik stel voor om de praktijk af te wachten.
Wat het algemene verhaal van de minimumdoelen (in zijn diverse aspecten, incl. het grote vervolgtraject ervan) betrof, kregen we, samengevat, een omstandige herhaling van eerdere informatie en besprekingen. Maar toch nog enkele interessante zaken:
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de minimumdoelen voor zwemmen in het basisonderwijs van Loes Vandromme, over de kritiek op de minimumdoelen voor zwemmen en muzische vorming van Kim Buyst, over de minimumdoelen voor zwemmen van Gianna Werbrouck en over de implementatie van de nieuwe minimumdoelen in het basisonderwijs van Roosmarijn Beckers” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen