De bijlesindustrie. Klonk bekend, niet? Inderdaad: cf. mijn archief deel 1 en deel 2. En nu was er die recente bevraging van de Vlaamse Scholierenkoepel, met eigenlijk dezelfde parlementaire vragen als in het verleden én ook specifieke (hernieuwde) aandacht voor zgn. onderwijsassistenten. Minister Demir?
Mocht het verwonderen dat we opnieuw het hele verhaal kregen over onderwijskwaliteit, “de juiste” didactiek voor leraren, de rollen en gekleurde middelen voor pedagogische begeleidingsdiensten en Leerpunt, het belang van “rust & routines”, de NVAO-aanbevelingen binnenkort voor de “hervorming” van de lerarenopleidingen, de differentiatie-uren in de eerste graad secundair onderwijs, de tutoringprojecten en het lopende sociale overleg (met vakbonden en onderwijsverstrekkers), waarin de kwestie van de onderwijsassistenten een plaats kon hebben, het Plan Nederlands, de basiszorg en de verhoogde zorg, de zomerscholen? Nee, toch. Ik bedoel dat dit niet mocht verwonderen. Wel zorgden de uitspraken van minister Demir over “uitstapkes” voor enige commotie bij interveniënt Kim Buyst: ze had weet van een school waarin er in het nieuwe schooljaar al in één maand tijd drie dagen verlof waren, aldus de ministers mailbox.
Net voor ik het bovenstaande stukje schreef, had ik het boeiende stuk van de Leuvense professoren Jan Masschelein en Maarten Simons in Knack gelezen… Aanbevelenswaardig, echt!
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over het stijgende aantal leerlingen dat bijles volgt van Loes Vandromme en over de bijlesindustrie en alternatieven om ze in te dijken van Hannelore Goeman” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen