19 november 2025 – Onderwijsstaking

Deze week geen minister Demir op één in de ranglijst van actuele vragen. Het politiek delicate gehalte van de hele subsidiesaga in het sociaal-cultureel volwassenenwerk voldeed beter aan de selectiecriteria van de nieuwe aanpak van actuele vragen in het Vlaams Parlement. Overigens werden er daarover zoveel actuele vragen ingediend dat de omvorming naar een heus (en zoals naderhand niet onverwacht bleek, ook erg pittig en lang) actualiteitsdebat (incl. nogal wat politiek theater, maar gelijk ook au fond politiek schrijnend…) een feit werd. Thema “Trajectcontroles” (zes vragenstellers plus drie interveniënten!) kwam op nummer twee terecht en Onderwijs volgde deze keer pas vanaf thema drie in de reeks.

Het zoekwoord “pensioen” in het recentere deel van mijn bescheiden archief leverde alvast heel wat hits op. Rechtstreeks betrokken bij deze actuele vragen was de recente bevraging van de onderwijsvakbonden COV en COC. Het broeide allanger, maar de daaropvolgende week dus met twee (of drie) dagen staking en hier nu vier actuele vragen. Mijn eigen vraag wordt alsmaar vaker: gaan we iets nieuws vernemen? Och ja, vooraf misschien gewoon nog deze korte verwijzing naar het verhaal van Maximus, de grijze Wetstraatkat van premier De Wever, en Minimus, de supermuis met een groot hart voor sterk onderwijs. Minimus had zich rechtstreeks tot Maximus gericht in een open brief.

Dat gezegd zijnde, quid nu in de Koepelzaal van het Vlaams Parlement vanaf zo ongeveer pas 17.00 u? De context was gekend (de pensioen- en andere perikelen, waarover het in de Onderwijscommissie al menige keer ging; kort gezegd, het lerarenloopdebat/pact waarover minister Demir vorig najaar het sociaal overleg startte). Na het weekend zouden de aangekondigde stakingsdagen volgen. Zou minister Demir luisteren naar de stakers? Daarop kwamen de vragen van de twee oppositieleden-vragenstellers neer. De eerste vragensteller van de meerderheid vroeg naar de stand van zaken van dat sociaal overleg. De tweede vragensteller van de meerderheid, partijgenoot van de minister, wees op de zorg om de betaalbaarheid van de pensioenen en vroeg specifiek naar de stand van zaken van de bestelde loonstudie.

Minister Demir benadrukte dat zij, zoals beloofd, federaal was tussengekomen in het pensioendossier zodat (in de voorlopige, nog niet goedgekeurde teksten) de hogere coëfficiënt voor de gewerkte jaren bij de pensioenberekening voor het onderwijs weliswaar in de loop van de volgende jaren een beetje zou verlagen, maar nog altijd hoger zou blijven dan voor werknemers in de privésector. De vermelde loonstudie, een update van de vroegere studie van de HayGroup, liep en daarin zou de vermelde stand van zaken rond de coëfficiënt meegenomen worden. Als daaruit zou blijken dat de Vlaamse loonsituatie “fel” onder een bepaalde benchmark zou vallen, zou de minister niet nalaten om dat op tafel te leggen in de lopende cao-onderhandelingen en loopbaanonderhandelingen. Voor het overige was de minister vast van plan om te slagen in het sociaal overleg, wat de ministers Smet en Crevits vóór haar niet gekund hadden, en wilde ze zich liever optrekken aan positieve zaken als bv. het hoge aantal zijinstromers.

Het werd nog eventjes interessanter, nadat Loes Vandromme gevraagd had of het sociaal overleg momenteel stillag: toen schetste de minister dat zij persoonlijk aan die gesprekken deelnam, wat qua praktische organisatie niet altijd eenvoudig was, ook gelet op de uren die zij in het Vlaams Parlement moest doorbrengen; bovendien betekenden geen vergaderingen geenszins dat er niet voortgewerkt werd daaraan én ten slotte verwees de minister naar de andere onderwijsthema’s die ook al arbeidsintensief geweest waren én overigens ook verband hielden met de werkomstandigheden van leraren.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?