19 juni 2025 – Volwassenenonderwijs en inschrijvingsgelden

We hadden niet langer dan één week eerder de commotie meegemaakt over dit thema of daar volgde al een nieuwe confrontatie (nwvr: toegegeven, ik heb het na zovele jaren toch even moeten checken in mijn ‘oude’ grammatica van M.C. van den Toorn (begin van de jaren ’80 alleen op papier, nu online beschikbaar) want ik kende de precieze term niet meer, maar in het kader van het kennisrijke curriculum voeg ik hier graag toe dat de voorgaande ‘zin’ (of beter nog: ‘uiting’) een (mooi) voorbeeld is van een zgn. balansschikking, waarmee ik overigens in één beweging graag bewijs dat je zo’n uiting vormelijk en vooral semantisch perfect kunt kennen en gebruiken zonder de grammaticale term ervan te kennen; misschien moeten sommige politici en anderen zich dat punt ook iets meer realiseren…). Het spreekt voor zich, beste lezer, dat het daarover niet ging in de parlementaire bespreking, maar soms is ‘het’ sterker dan mezelf. Opnieuw de aanpassingen aan de inschrijvingsgelden in het volwassenenonderwijs dus, met zelfs nu een interpellatie erachteraan. Ik vond dat het ondanks het grote herhalende karakter een boeiend politiek gesprek, met dito openbare ontboezemingen c.q. ‘biechten’ opleverde (nwvr: in het deel van de vergadering over de aansluitende voorstellen van resolutie), maar ook belangrijke, bijkomende informatie over de zaak. Lees rustig verder, dan zul je begrijpen wat ik bedoel. In mijn vorige commentaar (van 12 juni 2025) had ik het Vlor-advies (“op eigen initiatief”) al zijdelings vermeld, maar dat kreeg in deze bespreking wat meer expliciete aandacht.

Dus…:

  • inhoudelijk kregen we veel herhaling, zowel over de specifieke aspecten van de tariefaanpassingen zelf als over de politieke verschillen tussen de coalitiepartners binnen de Vlaamse regering, waarbij nu ook de Vooruitfractie zich net via haar vraag om uitleg iets explicieter roerde; en ook: het blijkbaar al afgeleverde advies van de Raad van State was nog altijd niet publiek beschikbaar…;
  • intussen hadden, zo voegde minister Demir toe, de sociale partners tegen 18 juni 2025 wel hun respectieve protocollen bezorgd, en wel op de door de onderhandelingen aangepaste teksten; er zat dus toch al enige beweging in de teksten ten opzichte van de oorspronkelijke versie (Vlaamse regering, 23 mei 2025); maar voor de parlementaire afronding bleef het wachten op de plenaire vergadering van 25 juni 2025, wanneer een groot deel van de Onderwijscommissie zich in Engeland zou bevinden…;
  • ook opnieuw kwam de minister ‘verontwaardigd’ met haar mededeling over de daling van het aantal cursisten en de stijging van de uitgaven in de periode 2015-2024; ik had daarover vorige keer al eens voorzichtig een uitspraak gedaan, maar intussen was me nog wat meer duidelijk geworden in dit verband: vragensteller Kim Buyst gaf daarbij een prima verklaring door te wijzen op inderdaad minder cursisten maar mét langere trajecten (méér uren dus); dat klopt dus, maar dat komt doordat de cvo’s doen wat het decreet Volwassenenonderwijs vraagt, namelijk minder korte modules en meer trajecten bv. NT2 (180 tot 360 uur) en meer langere trajecten (bv. zorgopleidingen gaan naar 700 à 800 uur per jaar); én wat de uitgaven betreft: (1) er is een stijging van het aanbod NT2 met 50 procent in de laatste 5 jaar, waar open-endfinanciering geldt, waar de minister niet tegen kan zijn (NT2 is intussen bijna 50 procent van het aanbod van het vwo) en (2) daarnaast speelt de inflatie en dus indexering van de lonen met 20 %; daarop ging de minister dus allemaal niet in, en ze beperkte zich tot “Sta mij toe, collega’s: niemand in deze zaal kan toch verantwoorden waarom de uitgaven in het volwassenenonderwijs met meer dan 40 procent zijn toegenomen? Alsjeblieft! Komaan!”, waarna ze nog eens het hele verhaal van de besparingen en tariefaanpassingen overdeed;
  • uit de mond van Loes Vandromme noteerde ik nog een ander interessant element over de zgn. “dubbels” bij het vwo, VDAB en Syntra, soms zelfs onder één dak: blijkbaar gebeuren “VDAB-opleidingen” vaak via een externe partner, die vaak het … volwassenenonderwijs is (97 procent);
  • over de ‘creatieve’ oplossing van SNT Volwassenenonderwijs Brugge zei minister Demir in niet mis te verstane woorden: “misbruik”, “illegaal”, “Ik zou dat niet doen”, “Nu zeg ik het heel vriendelijk”;
  • vanaf 11.45 u ging het dan aansluitend over de twee voorstellen van resolutie [vanaf 1:25:13] (van Groen resp. Open Vld), waarover ik hier niet verder meer ga uitweiden want daarmee werd vooral opnieuw teruggekomen op wat al meermaals gezegd was (cf. de intussen bekende inhoudelijke knelpunten), behalve dan, zoals Manu Diericx toelichtte, het probleem dat men bij het uitstellen van de zaak nu zou krijgen met de geplande besparing tegen de achtergrond van het financieringsmechanisme in het volwassenenonderwijs dat werkt met een specifieke referteperiode;
  • alleen uit het laatste deel van de commissievergadering nog deze politieke, openbare ontboezemingen c.q. ‘biechten’: Stephanie D’Hose uitte haar persoonlijke frustratie (nu ze in de oppositie zat, dacht ik er zelf bij) over de scheiding van de machten in de praktijk, waarbij ze betreurde, zoals de voorliggende casus volgens haar illustreerde, dat het Parlement “genen bal” te zeggen had; Hannelore Goeman begreep vervolgens (na vijf jaar oppositie) oprecht wat de oppositie hier deed, zou exact hetzelfde gedaan hebben als de indieners van de voorstellen van resolutie, maar vond het interessanter in de meerderheid want dan kon je bepaalde zaken echt bijsturen; Loes Vandromme ten slotte had nog niet het geluk gehad om in de oppositie te zitten of minister te zijn, maar in de meerderheid kon men verschillen van visie, van toon, ze herhaalde dat ze afstand nam van de manier waarop minister Demir sprak over het volwassenenonderwijs (cf. artikel 3 van het decreet Volwassenenonderwijs) en net als Hannelore Goeman probeerde Vandromme te wegen waar ze kon; ze biechtte op dat ze soms met pijn in het hart op het groene knopje moest drukken en ze erkende dat het voor haar hier verder mocht zijn gegaan, bijvoorbeeld inzake taalopleidingen (Frans, Duits, Engels); en ze was het absoluut niet eens met D’Hose om ook het deeltijds kunstonderwijs mee te nemen bij het al of niet arbeidsmarktgericht zijn van opleidingen in de geplande efficiëntieoefening, want het dko bestond bij de gratie van de vele stads/gemeentebesturen die daarvoor tijd en ruimte vrijmaakten;
  • het stemgedrag voor de twee voorstellen van resolutie was een stukje verschillend, maar ze werden beide niet onverwacht weggestemd.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?