De drie actuele vragen (over twee thema’s) waren, gelet op recente mediaberichtgeving, begrijpelijk, maar beide thema’s leden aan hetzelfde euvel. Met name, dat die twee dossiers binnenkort in de Commissie voor Onderwijs beide sowieso de gelegenheid zouden krijgen om uitvoerig besproken te worden, wat een te verkiezen aanpak is boven de actuele steekvlamaanpak voor de camera’s van de plenaire vergadering. Het eerste thema was dan recent bovendien nog eens zo omstandig al aan bod gekomen in het Vlaams Parlement dat… ik in deze plenaire bespreking echt geen jota nieuws hoorde… maar 28 minuten spreektijd waren gevuld, tja…
Men herinnere zich de bespreking van een vraag om uitleg van Roosmarijn Beckers op 8 mei 2025, met vooral daarbij de perfect publiek beschikbare informatie uit de conceptnota ter zake van 29 april 2025. En na de presentatie van het afgeleverde werk van de nieuwe minimumdoelen door de commissie-Muijs op 9 mei 2025 stonden de kranten er vol van én is nu al het materiaal online beschikbaar.
Misschien toch nog iets, maar daar werd dan weer niet op ingegaan…., vreemd. Ik bedoel dit: in haar tweede antwoord verbond minister Demir de minimumdoelen (helder, concreet, ambitieus) met het meten van leerwinst, en dus met de Vlaamse toetsen, maar dat de huidige Vlaamse toetsen (vierde leerjaar lager onderwijs) dan wellicht toch, net wegens de nieuwe minimumdoelen, zouden moeten worden aangepast, dát zei ze niet én niemand vroeg ernaar.
Conclusie: ik vind de eigenlijke behandeling van het toekomstige ontwerp/voorstel van decreet ter zake, inclusief inderdaad bijkomende toelichting door leden van de commissie-Muijs op dat moment véél en véél belangrijker dan enkele tijdvullende actuele vragen op dit moment.
Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de nieuwe minimumdoelen in het basisonderwijs van Koen Daniëls en over de invoering en implementatie van de nieuwe minimumdoelen in het basisonderwijs van Gianna Werbrouck” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen