Het laatste woord van de vergadering was voor gelegenheidsvoorzitter Loes Vandromme: over een interessant werkstuk van het Departement Onderwijs en Vorming, dat die ook al vijf jaar geleden in de aanloop naar de toenmalige parlementsverkiezingen opmaakte. Vandromme miste in de bewuste omgevingsanalyse informatie over het deeltijds kunstonderwijs en de CLB’s en vroeg naar reacties op de publicatie en hoe die ruimer bekendgemaakt zou worden.
Minister Weyts wees op de aard van het document: onafhankelijk, met het Departement als auteur (niet: hij of zijn kabinet), handelend over grote trends in onderwijs, en dus niet te verwarren met andere informatiebronnen als bv. het zgn. Statistisch Jaarboek of Dataloep. Er bestond daarnaast ander (wetenschappelijk) onderzoek, ook over het dko en de CLB’s.
Vragensteller Vandromme hoopte vooral dat de omgevingsanalyse zou worden gebruikt om (het onderwijsbeleid) te sturen.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de omgevingsanalyse van het Departement Onderwijs en Vorming van Loes Vandromme” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen