10 juli 2025 – Beeldvorming van verschillende onderwijsvormen

Enkele weken geleden had een boeiende taalkundige, Freek Van de Velde, van de KU Leuven over dit thema iets gezegd in de media en het was toen ook al aan bod gekomen in de plenaire vergadering via een actuele vraag. Zou vragensteller Loes Vandromme een nieuw element nu toe te voegen hebben aan het gesprek van toen? Uit haar diverse vragen bleek opnieuw (zoals ook bij bepaalde andere vragen op deze laatste vergaderdag van de Onderwijscommissie vóór het zomerreces) het hoge “hoever-staat-het-met”-gehalte van eerdere plannen of beslissingen.

Nieuws uit het antwoord van de minister leek mij:

  • wat het gekende verhaal van de extra 55 miljoen euro betrof, dat een onderzoek op korte termijn zou starten rond kostenbeheersing in deze studierichtingen, met eind dit jaar een rapport over de werkingskosten per structuuronderdeel, zodat vanaf schooljaar 2026–2027 gericht middelen toegekend zouden kunnen worden waar de financiële druk het grootst was;
  • wat de onderwijsinhoudelijke en infrastructurele dimensies bij deze studierichtingen betrof, dat de onderwijsadministratie nu bezig was met de bestaande adviezen en signalen vanuit het veld samen te brengen in een bredere prioriteitenoefening, maar een staten-generaal was, net zoals bij voormalig Onderwijsminister Weyts, niet aan de orde;
  • dat er, op basis van een intussen gelopen overlegtraject, een gedragen actieplan over duaal leren zou komen, een aanpak die ook zou worden gevolgd voor de pijnpunten van tso/bso-studierichtingen.

Andere ingrediënten van het antwoord meende ik (meer dan eens zelfs) al gehoord te hebben (genre-Talentcenters enz.). Dat gold ook voor de andere tussenkomsten nadien. En de minister, die prefereerde het periodieke overlegmodel met het zgn. Industrieforum nu boven een zgn. staten-generaal. Ik kon haar geen ongelijk geven.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?