Opdracht Vormgeving Thema JAPAN

Tijdens deze opdracht gaan je een patroonopstelling maken van jouw ontwerp van een Jas/Jurk thema ‘Japan’.
Je kan hiervoor vertrekken van een basispatroon dat het beste aanleunt bij jouw ontwerp.

Patroonopstelling ontwerp Jurk/Jas

sla link op in klembord

Kopieer

Korte omschrijving:
Tijdens deze opdracht gaan je een patroonopstelling maken van jouw ontwerp van een Jas/Jurk thema ‘Japan’.
Je kan hiervoor vertrekken van een basispatroon dat het beste aanleunt bij jouw ontwerp.                                           
Vereiste kennis:     
In een eerste fase ga je het ontwerp analyseren om te kijken welk basispatroon het meest geschikt is om van te vertrekken.
In een tweede fase zal je moeten nagaan welke aanpassingen je zal moeten doen om tot een modelpatroon te komen dat representatief is voor jouw ontwerp. Vooraf een technische schets maken kan een hulpmiddel zijn.

Stappenplan:                                                                     
 
Leerplandoelen:
LPD 14       De leerlingen stellen in een standaardmaat een basispatroon op van een corsage en een broek en passen een basispatroon van een vest of mantel aan.
LPD 15       De leerlingen analyseren het ontwerp in functie van de patroonopstelling en uitwerking.
LPD 17       De leerlingen maken manueel een modelintekening, -uittekening en snijpatroon van het ontwerp.
LPD 18       De leerlingen controleren de patroondelen en brengen de nodige gegevens in   het productierijp patroon aan.

Materiaal:
 

  • Ontwerpschets of technische schets
  • Tekenmateriaal, schaar en patroonpapier

Werkwijze:
 

  1. Analyseer jouw ontwerp en kies een basispatroon dat het beste aansluit bij het ontwerp.
  2. Teken het gekozen basispatroon in een standaardmaat.
  3. Maak een model intekening en een model uittekening.
  4. Controleer de patroondelen en ga na of alle naden en onderdelen correct aansluiten. Pas aan indien nodig.
  5. Maak de verschillende patroondelen productierijp: Voeg naden en zomen toe en breng alle nodige gegevens aan. (Zie afsprakenblad.)

×
Kijkt als...
Niveau
Regio