Onderzoekscompetentie creatie en mode

Hieronder vind je twee voorbeelden om te werken rond het leerplandoel 12: De leerlingen doorlopen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met de inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting.
We verwijzen ook graag door naar de algemene tegel van de onderzoekscompetentie.

Doelgroep: leraren creatie en mode, 3de graad.
Doel: tips en concretisering van de leerplandoelstelling.
LPD 12 De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met specifieke inhouden van dit leerplan.
- Concretisering vanuit het thema slow fashion.
- Concretisering vanuit het thema thema Japan.

1. Aandachtspunten uit de visietekst

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting’.

“Deze specifieke eindterm focust op een introductie in wetenschappelijk onderzoek voor alfa-, bèta- of gammawetenschappen. De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van andere specifieke eindtermen van de betrokken studierichting. Dat onderzoek kan beperkt zijn in tijd en in complexiteit.
De leerlingen maken vooral kennis met de wijze waarop wetenschappelijk onderzoek verloopt. Dat wetenschappelijk onderzoek doorloopt systematisch verschillende fasen maar volgt niet noodzakelijk eenzelfde strikt stappenplan.” En verder: “Fasen in een onderzoekscyclus zoals oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag, onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse, conclusie, rapportering”.

  • De leerlingen doorlopen minstens éénmaal een volledige onderzoekscyclus.
  • In de visietekst gaat men dieper in op de focusbepaling, bronnenselectie en -beoordeling, selectie van een onderzoeksmethode, interpretatie van het resultaat in relatie tot de focus, formulering van een conclusie.
  • Focus: ontwikkeling van een onderzoekende houding (kritisch willen zijn, willen begrijpen, nauwkeurigheid, objectief waarnemen, planmatig werken).
  • Het stringent doorlopen van een gefaseerd onderzoeksproces en het behalen van onderzoeksresultaten is geen doel op zich.
  • Het is vooral belangrijk dat leerlingen begrijpen wat onderzoek inhoudt, eventueel verschillende manieren van wetenschappelijk onderzoek (verschillende onderzoeksmethoden of -technieken) leren kennen en over de waarde van onderzoek nadenken. De leerlingen zetten (al dan niet reeds verworven) kennis en vaardigheden in een onderzoekscontext in en reflecteren over het belang ervan.
  •  Daarnaast doen leerlingen ervaring op in het onderzoeken en in de mogelijkheden ervan.
  •  Ze hoeven dus niet volledig zelfstandig aan wetenschappelijk onderzoek te doen.

Aandachtspunten bij het uitwerken van inspirerende voorbeelden

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het proces is belangrijker dan het product.
  • Onderzoeksopdrachten kunnen beperkt in tijd zijn. Ook kleinere onderzoeksopdrachten gespreid over de twee leerjaren van de derde graad zijn mogelijk. Het is belangrijk om maat te houden in de grootte van de opdracht, zeker voor studierichtingen in de D/A-finaliteit.

Aanzet onderzoekscompetentie leerplan creatie en mode

sla link op in klembord

Kopieer

Suggesties van mogelijk onderzoek naar:

  • verschillende modestijlen uit verschillende periode en westerse en niet-westerse samenlevingen.
  • verschillende ontwerpers en kunstenaars en de manier waarop deze kunnen inspireren om te komen tot een eigen ontwerp en interpretatie.
  • verschillende interpretaties van bijvoorbeeld niet-westerse kledingstijlen.
  • verschillende vormen van duurzame mode ‘slow fashion’.
  • verschillende doelgroepen in de context van mode.
Je kan de concretisering vanuit het thema slow fashion en thema Japan raadplegen onderaan deze pagina.

2. Aspecten van onderzoek die van belang zijn om de onderzoekscylus te doorlopen

sla link op in klembord

Kopieer

Criteria van kwaliteitsvol onderzoek voor de leerlingen creatie en mode

sla link op in klembord

Kopieer

  • Is het onderzoek betrouwbaar? Heb je relevante en betrouwbare bronnen gebruikt voor verschillende modestijlen uit verschillende stromingen,periodes en westerse en niet-westerse samenlevingen?
  • Is het onderzoek transparant? Kunnen leerkrachten buiten het vakgebied mode, externen, juryleden of externe partners bronnen van verschillende modestijlen uit verschillende stromingen, periodes en westerse en niet-westerse samenlevingen herkennen en lezen?
  • Is het onderzoek aanvaardbaar? Heb je consequent en eerlijk de bronnen gebruikt en vermeld in je betekenisvol artistiek onderzoek?

De focusbepaling: toepassing vanuit verschillende invalshoeken

sla link op in klembord

Kopieer

3. De selectie van bronnen, de onderzoeksmethode, conclusie en rapportering

sla link op in klembord

Kopieer

Voor de selectie van bronnen, de onderzoeksmethode, conclusie en rapportering verwijzen we graag naar de algemene tegel van de onderzoekscompetentie.

4. Link met het gemeenschappelijk funderend leerplan (GFL) - doelen en leerplandoelstellingen creatie en mode

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio