Hieronder vind je twee voorbeelden om te werken rond het leerplandoel 12: De leerlingen doorlopen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met de inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting.
We verwijzen ook graag door naar de algemene tegel van de onderzoekscompetentie.
Doelgroep: leraren creatie en mode, 3de graad.
Doel: tips en concretisering van de leerplandoelstelling.
LPD 12 De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met specifieke inhouden van dit leerplan.
- Concretisering vanuit het thema slow fashion.
- Concretisering vanuit het thema thema Japan.
Leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting’.
“Deze specifieke eindterm focust op een introductie in wetenschappelijk onderzoek voor alfa-, bèta- of gammawetenschappen. De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van andere specifieke eindtermen van de betrokken studierichting. Dat onderzoek kan beperkt zijn in tijd en in complexiteit.
De leerlingen maken vooral kennis met de wijze waarop wetenschappelijk onderzoek verloopt. Dat wetenschappelijk onderzoek doorloopt systematisch verschillende fasen maar volgt niet noodzakelijk eenzelfde strikt stappenplan.” En verder: “Fasen in een onderzoekscyclus zoals oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag, onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse, conclusie, rapportering”.
Suggesties van mogelijk onderzoek naar:
Je kan de concretisering vanuit het thema slow fashion en thema Japan raadplegen onderaan deze pagina.
2. Aspecten van onderzoek die van belang zijn om de onderzoekscylus te doorlopen
Criteria van kwaliteitsvol onderzoek voor de leerlingen creatie en mode
3. De selectie van bronnen, de onderzoeksmethode, conclusie en rapportering
Voor de selectie van bronnen, de onderzoeksmethode, conclusie en rapportering verwijzen we graag naar de algemene tegel van de onderzoekscompetentie.