Hoe krijg je in het kader van een onderzoek van de onderwijsleerpraktijk van de onderwijsinspectie zicht op welke leerplandoelen corresponderen met bepaalde sleutelcompetenties, wetenschapsdomeinen, minimumdoelen, specifieke minimumdoelen of doelen die leiden naar een beroepskwalificaties?

Bij de aankondiging van een focus voor een onderzoek van de onderwijsleerpraktijk maakt de onderwijsinspectie gebruik van de doelen in het zogenaamde curriculumdossier van een studierichting. Daarin zijn alle doelen opgenomen die door de Vlaamse Regering aan een bepaalde studierichting zijn gekoppeld. Het gaat om

  • minimumdoelen (MD) van de basisvorming geordend in 16 sleutelcompetenties (SC),
  •  cesuurdoelen (CD) en specifieke minimumdoelen (SMD) geordend in 16 wetenschapsdomeinen (WD) en 
  •  doelen die leiden naar een beroepskwalificatie (BK). 

Scholen maken gebruik van leerplannen om die doelen vastgelegd door de Vlaamse Regering te realiseren. Per graad en per finaliteit zijn overzichtslijsten (zie downloads) beschikbaar waarin voor elke studierichting de leerplandoelen zijn opgenomen die bepaalde (specifieke) minimumdoelen, cesuurdoelen of doelen die leiden naar en beroepskwalificatie realiseren. Het betreft

Een overzicht van welke leerplancodes aan welke studierichtingen zijn gekoppeld, vind je hier. Je vindt per studierichting een overzicht van alle leerplannen die voor die studierichting gelden, op de leerplanpagina’s.

Hoe ga je precies te werk?

sla link op in klembord

Kopieer

  • In de focus die de onderwijsinspectie je geeft, zijn een sleutelcompetentie (SC), wetenschapsdomein (WD) of de doelen die leiden naar een beroepskwalificatie (doelen BK) opgenomen, evenals een bepaalde studierichting of finaliteit in een bepaalde graad.

  • In de downloads zoek je in de corresponderende graad en finaliteit de juiste studierichting.

  • Je vindt bij elke studierichting een tabel die als volgt is opgebouwd:
    • Voor alle studierichtingen: de minimumdoelen (MD) voor elke sleutelcompetentie (SC) in de vorm MD xx.xx waarbij de eerste twee cijfers het nummer van de sleutelcompetentie aangeven. 
    • Voor alle studierichtingen D- en D/A-finaliteit: de cesuurdoelen (CD) of specifieke minimumdoelen (SMD) voor elk wetenschapsdomein (WD) in de vorm CD xx.xx of SMD xx.xx waarbij de eerste twee cijfers het nummer van het wetenschapsdomein aangeven. 
    • Voor 5 studierichtingen 2de graad: de differentiële doelen (DD) in de studierichtingen Economische wetenschappen, Grieks-Latijn, Latijn, Natuurwetenschappen, Technologische wetenschappen. 
    • Voor alle studierichtingen D/A- en A-finaliteit: de doelen die leiden naar een beroepskwalificatie in de vorm van de benaming van de beroepskwalificatie. 

Indien SC1 in de focus staat, dan selecteer je alle MD die beginnen met 01.xx uit de eerste kolom.

In de tweede kolom vind je naast jouw selectie de leerplancode en de nummers van de corresponderende leerplandoelen. Zo neem je voor SC6-Wetenschappen en STEM de leerplandoelen naast leerplancode Nat (of Nat’, Nat’’, NatS … naargelang van de studierichting), en voor SC6-Wiskunde de leerplandoelen naast leerplancode Wis (of Wis’, Wis’’, WisS … naargelang van de studierichting).

Als je onzeker bent over de leerplandoelen die samenhangen met een bepaalde focus of andere vragen hebt over het onderzoek door de onderwijsinspectie, neem dan in elk geval contact op met de pedagogische begeleiding.

Voorbeelden

sla link op in klembord

Kopieer

Contact

Cindy Lammens
teamverantwoordelijke
      02 507 07 31
      0473 86 18 78
      Maarten Penninckx
      pedagogisch begeleider
          02 507 08 43
          0479 70 51 19
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio