- Maandelijkse inforonde - vrijdag 27 juni 2025Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.27 juni 2025Online
- Maandelijkse inforonde - vrijdag 23 mei 2025Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.23 mei 2025Online
- Maandelijkse inforonde - vrijdag 25 april 2025Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.25 april 2025Online
- Maandelijkse inforonde - vrijdag 28 maart 2025Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.28 maart 2025Online
- Maandelijkse inforonde - vrijdag 28 februari 2025Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.28 februari 2025Online
- Maandelijkse inforonde - vrijdag 24 januari 2025Tijdens de maandelijkse inforondes informeren we directies, besturen en middenkaders over de actualiteit binnen onderwijs.24 januari 2025Online
- Goed onderwijs/krachtige leeromgeving – evaluatie. Lerend netwerk getuigschrift uitreiken (basisonderwijs) - dag 3 inzoomen op taalontwikkeling FransTijdens dit initiatief bouw je verder op de opgedane kennis van sessie 1 over het uitreiken van een getuigschrift. We zoomen in op taalontwikkeling Frans.5 mei 2025Mechelen
- Goed onderwijs/krachtige leeromgeving – evaluatie. Lerend netwerk getuigschrift uitreiken (basisonderwijs) - dag 2 inzoomen op wiskundig denkenTijdens dit initiatief bouw je verder op de opgedane kennis van sessie 1 over het uitreiken van een getuigschrift. We zoomen in op het wiskundig denken.31 maart 2025Mechelen
- Zill net gemist - basisonderwijsTijdens dit initiatief maak je kennis met het Zill leerplan.17 maart 2025Gent
- Leerpad: Zin in leren! Zin in leven! Ooit gemist?In dit digitaal leerpad maak je kennis met Zin in leren! Zin in leven! Je ontdekt de krachtlijnen en visie van het leerplan en onderzoekt de opbouw ervan. Via verschillende online opdrachten en zelfstudie leer je het leerplan kennen. Tijdens online feedbackmomenten bespreken we je opdrachten en gaan we dieper in op jouw vragen.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: Wereldoriëntatie in ZILL (Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek)Wist je dat je de leerinhouden van Wereldoriëntatie (leergebieden Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek) in ZILL niet alleen vindt onder het ontwikkelveld ‘Oriëntatie van de wereld’? Wil je onder meer deze leerinhouden individueel, op eigen tempo en digitaal leren kennen en hou je van het zelfstandig uitvoeren van opdrachten? In dit digitaal leerpadexploreer je het leerplan door de bril van de leergebieden Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek. Je ontdekt de achterliggende visie, je verdiept je in de leerinhouden in verschillende ontwikkelveldenen krijgt zin om de kansen tot geïntegreerd werken te benutten.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: verkenning van het leerplan Frans baoWat staat er in het leerplan over taalontwikkeling Frans en wat betekent dit allemaal? In dit leerpad leggen we je het haarfijn uit. Je gaat aan de slag met een individueel digitaal leerpad en verdiept je kennis van Zin in leren! Zin in leven! via taalontwikkeling Frans. Je verdiept je in het ontwikkelveld: in de visie, de leeruitkomsten, de doelen, de ontwikkelstappen. Tijdens een online reflectiemoment bespreken we globaal de opdrachten en gaan we dieper in op je vragen.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: lichamelijke opvoeding in ZILLWist je dat je de leerinhouden van Lichamelijke opvoeding in ZILL niet alleen vindt onder het ontwikkelveld ‘Zintuigelijke en motorische ontwikkeling’? Wil je onder meer deze leerinhouden individueel, op eigen tempo en digitaal leren kennen en hou je van het zelfstandig uitvoeren van opdrachten? In dit digitaal leerpad exploreer je waar de doelen voor lichamelijke opvoeding terug te vinden zijn. Je ontdekt de achterliggende visie, je verdiept je in de leerinhouden in verschillende ontwikkelvelden en krijgt zin om aan harmonische ontwikkeling te werken.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: verkenning van de mediakundige ontwikkeling baoIn het digitaal leerpad ‘Verkenning van de mediakundige ontwikkeling’ ontdek je individueel dit ontwikkelveld met zijn doelen en leerinhouden met ontwikkelstappen. Je ontdekt wat deze doelen kunnen betekenen op de klasvloer. Je onderzoekt dit thema zelfstandig en individueel, op eigen tempo wanneer het je past.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: verkenning van het leerplan muzische vormingWat staat er in het leerplan over muzische vorming en wat wil dit allemaal zeggen? In dit leerpad leggen we je het haarfijn uit. Je gaat aan de slag met een individueel digitaal leerpad en verdiept je kennis van Zin in leren! Zin in leven! via muzische vorming en en je verdiept je in het ontwikkelveld muzische ontwikkeling: visie, leeruitkomsten, doelen, ontwikkelstappen. Tijdens een online reflectiemoment bespreken we globaal de opdrachten en gaan we dieper in op je vragen.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: verkenning van het leerplan wiskundeWil jij duiken in het leerplan en op eigen tempo wiskunde en wiskundig denken verkennen? Schrijf je dan in voor dit individuele leerpad!Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: verkenning van het leerplan NederlandsWat staat er in het leerplan over taalontwikkeling Nederlands en wat wil dit allemaal betekenen? In dit leerpad leggen we je het haarfijn uit. Je gaat aan de slag met een individueel digitaal leerpad en verdiept je kennis van Zin in leren! Zin in leven! via taalontwikkeling Nederlands vorming. Je verdiept je in het ontwikkelveld: visie, leeruitkomsten, doelen, ontwikkelstappen. Tijdens een online reflectiemoment bespreken we globaal de opdrachten en gaan we dieper in op je vragen.Meerdere dataTe bepalen
- Lerend netwerk: ZILL-data als handvat voor een krachtig onderwijskundig beleid. Waarom? Hoe? Wat?Tijdens dit initiatief ga je aan de slag vanuit en met de doelenselectie uit het registratiesysteem van de eigen school, de ZILL-data. Je leert deze data lezen, interpreteren en betekenis geven vanuit jouw eigen schoolbril. Het betekenis geven aan deze data biedt handvatten aan om het beleid van jouw school en klaspraktijken doelgerichter vorm te geven en systematisch op te volgen. Vanuit data denken we samen na over de onderwijskwaliteit binnen de eigen school en uitbreiding de scholengemeenschap.Op aanvraag
- Rituelen in een diverse klas: een koffer vol rituelenTijdens deze sessie maak je kennis met eenvoudige materialen die je kan inzetten als ritueel, om te vieren en om je gebedjes rijker te maken. Wil je je godsdiensthoek een make-over geven? Wil je je godsdiensthoek rijker maken? Dan is deze sessie beslist een aanrader. Ieder kind brengt een andere gevulde rugzak mee naar school (andere huidskleur, taal, thuissituatie, talent, levensbeschouwing). Je krijgt in deze sessie concrete suggesties over hoe je met verscheidenheid in de klasgroep kan omgaan met betrekking tot RKG. Tijdens dit initiatief maak je kennis met diverse prentenboeken die je kan koppelen aan Bijbelverhalen en Jezusbeelden.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie: verkenning van het leerplanWist je dat je de leerinhouden van Wereldoriëntatie (Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek) in ZILL niet alleen terugvindt onder het ontwikkelveld ‘Oriëntatie van de wereld’? In deze sessie kijken we samen grondig naar leerplan door de bril van de leergebieden Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek. Je ontdekt de visie, de leerinhouden in verschillende ontwikkelveldenen we willen we je inspireren en zin doen krijgen om kansen tot geïntegreerd werken te benutten!Op aanvraag
- Breed evalueren - Hoe verzamelen, beoordelen, handelen en communiceren we bij de ontwikkeling van jonge kinderen? (KVS)Tijdens dit vormingsinitiatief maak je kennis met verzamelen – beoordelen – handelen – communiceren binnen Zill. We gaan met elkaar in gesprek over hoe ons schooleigen kindvolgsysteem momenteel is opgebouwd. We staan open om dit kritisch te bekijken vanuit de Zill-bril.5 februari 2025Brugge
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit ZILL (bao) en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Bijbelverhalen in de klas: een verteltas met een Bijbelverhaal voor jou!Wil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf een Bijbelse verteltas maken voor in de klas? Wil je extra inzetten op prentenboeken als opstap naar Bijbelverhalen? Wil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen? Wil je zelf vanuit een prentenboek een thema rond godsdienst laten leven in de klas? Wil je ervaringen, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en gebedjes vanuit je prentenboek koppelen aan de doelen RKG? Wil je je boekenhoek eens bekijken vanuit de koppeling met Jezusbeelden en Bijbelverhalen? Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.Op aanvraag
- Godsdienst en ZILL, hoe zit dat?Wil je weten hoe we de doelen voor godsdienst bij jonge kinderen gebruiken? Wil je weten hoe je ervaringen, Jezusbeelden, Bijbelverhalen en rituelen binnen je thema kunt inzetten? Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij jonge kinderen? Wil je met praktische materialen aan de slag? Dan is deze sessie iets voor jou! Tijdens dit initiatief maak je kennis met de doelen RKG. We bekijken ook wat de grootste noden zijn voor jouw team en bepalen samen de start. Tijdens dit initiatief kan je kiezen om: - te werken met de doelen van RKG: kennismaking 0F - in te zoomen op ontwikkelthema 1 met de 5 doelen en aandacht voor de levensbeschouwelijke diversiteit binnen de kleuterschool OF - godsdienstactiviteiten te integreren in de verschillende hoeken van de klas OF - de doelen te verdiepen met praktische voorbeelden.Op aanvraag
- Krachtig en doelgericht aan de slag met basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas.Op aanvraag
- Persoonsgebonden ontwikkeling evaluerenDe evaluatie van de persoonsgebonden ontwikkeling is een uitdaging voor vele scholen. Hoe kijken we naar de ontwikkeling van leerlingen op sociaal, psychisch, fysiek en spiritueel vlak, de ingrediënten van de persoonsgebonden ontwikkeling in het leerplan Zin in leren! Zin in leven! Hoe kijken we ontwikkelingsgericht naar de leerlingen vanuit onderwijsarrangementen, ontwikkelvelden, ontwikkelthema’s, doelen en leerlijnen? Hoe evalueren we breed, vanuit verschillende situaties, met verschillende mensen, op verschillende momenten?Op aanvraag
- Zelfregulerend lerenHoe maken wij onze leerlingen klaar voor het effectief leren van de 21ste eeuw? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En hoe het leerplan ZILL daar een antwoord op biedt? Dan is deze sessie zeker een effectief (leer)moment voor jou!Op aanvraag
- Executieve functies en Zin in leren! Zin in leven!In deze vorming onderzoek je hoe je - op basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van de ontwikkelvelden persoonsgebonden ontwikkeling – kinderen tot ontwikkeling brengt. Je verkent de executieve functies (impulscontrole, werkgeheugen en metacognitie) vanuit het leerplankader. Je verkent manieren om met de executieve functies (impulscontrole, werkgeheugen en metacognitie) concreet aan de slag te gaan als deel van een krachtige leeromgeving voor je leerlingen.Op aanvraag
- Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Dagelijks worden jullie geconfronteerd met diverse leerlingen met ieder hun behoeften. We willen graag dat alle leerlingen tot ontwikkeling komen. We willen graag dat alle leerlingen harmonisch tot ontwikkeling komen in een krachtige leeromgeving. We weten dat dit in de dagdagelijkse praktijk vaak uitdagend is. Welke organisatievorm of middelen zet ik het best in? Differentiëren is dan het toverwoord, althans dat denken we. Maar we weten allemaal hoe moeilijk dit is! In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren. Wist je bijvoorbeeld dat differentiëren door heel veel groepen te maken negatieve effecten heeft op de leerresultaten van met name zwakke leerlingen? Dus hoe doen we het dan wel effectief? Hierop geven we je antwoord tijdens onze sessie.Op aanvraag
- Effectieve didactiek; wat werkt tot op de klasvloer?Wist jij dat bij het activeren van voorkennis, slechts het pogen van een leerling om informatie op te halen uit zijn geheugen al leren is, ook al weet hij/zij het antwoord uiteindelijk niet? We noemen dit retrieval practice, een effectieve leerstrategie. Steeds beter weten we wat echt werkt in onderwijs. De wetenschap vertelt ons van alles over effectieve leraren. Zowel vanuit lerareneffectiviteitstudies als de neurowetenschapdoen we veelkennis en inzichten op die ons didactisch handelen op de klasvloerkan versterken. Met deze tweedelige vorming nemen we je mee in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze conclusies om te zetten in effectieve didactiek tot op de klasvloer. Tussen de twee sessies in is er tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Deze vorming is ook goed te combineren met ons aanbod Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Op aanvraag
30 van 58