- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het leerplan basisonderwijs en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Lerend netwerk: ZILL-data als handvat voor een krachtig onderwijskundig beleid. Waarom? Hoe? Wat?Tijdens dit initiatief ga je aan de slag vanuit en met de doelenselectie uit het registratiesysteem van de eigen school, de ZILL-data. Je leert deze data lezen, interpreteren en betekenis geven vanuit jouw eigen schoolbril. Het betekenis geven aan deze data biedt handvatten aan om het beleid van jouw school en klaspraktijken doelgerichter vorm te geven en systematisch op te volgen. Vanuit data denken we samen na over de onderwijskwaliteit binnen de eigen school en uitbreiding de scholengemeenschap.Op aanvraag