Veelhoekenspel

"We maakten een veelhoekenspel omdat we merkten daat de kennis van de eigenschappen nog niet echt goed was.  Spelenderwijs oefenden we deze kennis." vertellen juf Nathalie en juf Stephanie van het vierde leerjaar van VBS Meerlaar in Vorst.

Spelregels

sla link op in klembord

Kopieer

Het spel is eenvoudig: de klas wordt in vier groepen verdeeld. Elke groep krijgt een aantal veelhoeken.  

  • De eerste stap is om de veelhoeken in groep goed te bestuderen en te bespreken.  
  • De veelhoeken worden daarna op de grond gelegd.  De leerlingen verzamelen in een rij op dezelfde afstand van deze veelhoeken. 
  • De juf geeft opdrachten als: 'Zoek een veelhoek met één paar eenwijdige zijden.'
  • De leerlingen overleggen met elkaar.
  • Na het fluitsignaal moeten ze snel de passende veelhoek uit de verzameling nemen; 
  • De leerling die eerst bij de leerkracht is met een juiste figuur, krijgt vier punten, de tweede drie punten enzovoort.

Reflecties bij het spel

sla link op in klembord

Kopieer

  • Door het spelelement waren alle leerlingen erg gemotiveerd. 
  • Door het bespreken in kleine groepjes werden eigenschappen nog eens hardop gezegd en geoefend. 
  • Door het werken in groepjes waren veel leerlingen tegelijk aan het nadenken. 
  • Door het spelelement waren leerlingen actief met de veelhoeken bezig. 

Het was een fijne les en vooral...  de eigenschappen van de veelhoeken zijn beter gekend!

ZiLL-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

WDmk 2     Inzicht verwerven in meetkundige objecten - vlakke figuren
WDmk3      Inzicht verwerven in meetkundige relaties - evenwijdigheid

×
Kijkt als...
Niveau
Regio