- Webinar 'Geef wiskunde een boost na de Vlaamse Toetsen'De resultaten van de Vlaamse toetsen zijn binnen en gaven je een beeld van het wiskundig niveau van jullie leerlingen. Net zoals vorig schooljaar bieden we je tijdens dit webinar een compacte sessie aan als opvolging. We leggen de focus op een aantal concrete acties die je nu al kunt nemen.21 oktober 2025Online
- Uitgewerkte ondersteunings- en professionaliseringsaanbod internaten voorstellenZoals reeds vermeld op de regiovergaderingen, willen we graag via digitale weg het uitgewerkte ondersteunings- en professionaliseringsaanbod van het projectteam, voorstellen op 17 juni 2025 van 10u30 u tot 12 u.17 juni 2025Online
- Basisvorming bouwen aan kwaliteit op je school soAls school stippel je je eigen kwaliteitsbeleid uit. Het pedagogisch project van je school, de visie op onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het referentiekader voor onderwijs zijn enkele bronnen die je bouwstenen aanreiken om dit kwaliteitsbeleid in te kleuren.Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige kennis, inspiratie en handvatten aan om het kwaliteitsbeleid van je school vorm te geven. Je krijgt tijd en ruimte om vanuit de algemene kaders in te zoomen op jouw eigen casus.Het gehele traject bestaat uit drie sessies met - tussen sessie 2 en 3 - een brugmoment waarin je reflecteert en uitwisselt over wat je hebt toegepast.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - Werken aan kwaliteit op school in het soTijdens dit netwerk verdiep je jouw kennis over hoe je continu kunt bouwen aan kwaliteitsvol onderwijs. Je krijgt input over actuele thema's gerelateerd aan kwaliteitsontwikkeling. Er is ruimte om uit te wisselen met andere scholen en te reflecteren over je eigen aanpak.Meerdere dataOp locatie
- Leiding geven aan (leerplan)doelgericht werken: samen sturing geven aan onderwijs met impact (teamgericht)Is er op jouw school in sommige lerarenteams (bv. vakgroepen, vakoverschrijdende teams , werkgroepen) nood aan een effectievere en efficiëntere (leerplan)doelgerichte werking? Ontbreekt er een horizontale of verticale samenhang tussen de (leerplan)doelen? Ben je als onderwijskundig leider op zoek naar concrete strategieën en instrumenten om het (leerplan)doelgericht werken duurzaam te verankeren in je schoolwerking? Dan is deze teamgerichte vorming iets voor jou .Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (aulasessie)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Leerpad: RiK geeft prioriteit aan een actieplan.Heb jij goesting om je internaatswerking verder te optimaliseren met de RiK-bril van kwaliteitsontwikkeling? Dit leerpad wil je als internaatsdirecteur in staat stellen om vanuit gestelde prioriteiten een actieplan te kunnen opstellen, monitoren én evalueren met je team. Is dit het leerpad dat je zoekt schrijf je dan nu in!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: RiK neemt je onder de loep met een zelfscanJe voelt groeikansen in je internaatswerking maar weet niet goed waar te beginnen? Je wil meer dan alleen vanuit een buikgevoel weten waar de sterktes en groeimogelijkheden van jouw internaat liggen? En ondertussen je volledige team betrekken? Dan is dit leerpad op jouw lijf geschreven!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: met RiK op missie: krijg kwaliteit in jouw internaatsvisie(r)!Dit leerpad brengt 3 stappen samen om tot een sterke gedragen visie te komen, die voelbaar is tot in de dagelijkse internaatswerking.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: Kwaliteitsvol op pad met RiKKen je RiK al? Neen? Wij organiseren voor jou een date met RiK! RiK is hét referentiekader dat aangeeft aan welke kwaliteitsverwachtingen een goede internaatswerking voldoet. Kom je ook?Te bepalenTe bepalen
- BOUWEN AAN KWALITEIT op je internaat: versterken van je beleidsvoerend vermogenTijdens dit initiatief ontdek je wat precies bedoeld wordt met het begrip 'beleidsvoerend vermogen'. Samen met collega's reflecteer je over hoe er optimaal kan tegemoet gekomen worden aan de pijlers van beleidsvoerend vermogen in functie van internaatontwikkeling. Je ontdekt een aantal helpende instrumenten en werkwijzen om het beleidsvoerend vermogen van je team in kaart te brengen.12 december 2025Brussel
- Samen naar een sterke B-stroom met B-inspired- geïntegreerd begeleidingstrajectWil je als schoolteam sterker staan in het bieden van kwaliteitsvol onderwijs in de B-stroom? Met dit begeleidingstraject richten we ons op een beleidsmatige benadering én ondersteunen concrete stappen op de klasvloer. Zo zorgen we voor een geïntegreerde aanpak die zowel het beleid als de praktijk versterkt.We vertrekken vanuit de specifieke vragen en de complexe uitdagingen die jij in jouw schoolcontext ervaart. Samen ontwerpen we een traject op maat, afgestemd op de noden van je team, je leerlingen en je schoolwerking. Tijdens het volledige traject begeleiden en ondersteunen we je school met als doel een duurzame impact te realiseren tot in de klaspraktijk.We houden daarbij steeds rekening met de draagkracht van het schoolteam, de eigenheid van de leerlingenpopulatie en de specifieke context van jouw school. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften schakelen we de juiste expertise in vanuit verschillende diensten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ook ouders en externe partners die actief zijn in de school kunnen betrokken worden als waardevolle schakels in het traject.Samen maken we het verschil voor leerlingen in de B-stroom.Op aanvraag
- Lerend Netwerk - Samen naar een sterke B-stroom met B-inspired - 1e graad SO B-stroomBen jij op zoek naar inspiratie en effectieve praktijken om het onderwijs in de B-stroom te versterken? Neem deel aan ons lerend netwerk. Laat je inspireren door de aanpak van collega’s, ontdek wat werkt in andere scholen en deel ook jouw eigen succesvolle praktijken. Samen bouwen we aan krachtig en toekomstgericht onderwijs waarin elke leerling telt.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk binnen het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SODit netwerk is een vervolgtraject dat vormgegeven wordt op basis van de noden en vragen van de deelnemers van het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO. Tijdens dit initiatief reflecteer je over je eigen specifieke schoolcontext a.d.h.v. inspirerende bouwstenen van het vademecum zorg en kansen. Je gaat in gesprek met andere deelnemers over o.a. schoolvisie, praktische schoolwerking, de uitwerking van het beleid zorg en kansen op de school, ... Je krijgt tips en tricks van andere collega's. Je deelt inzichten en materialen met elkaar om als onderwijsprofessional, leerlingenbegeleider, je job te versterken.Meerdere dataBrugge
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: GOK-module (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)Dit professionaliseringsinitiatief ondersteunt scholen bij het ontwikkelen en versterken van een schooleigen actieplan rond gelijke onderwijskansen, in lijn met de verwachtingen uit de regelgeving. Vertrekkend vanuit een data-geïnformeerde beginsituatieanalyse, bepalen scholen onderbouwde streefdoelen en relevante indicatoren. Dit resulteert in een concreet en haalbaar actieplan met een duidelijk tijdspad én met focus op de effecten van de geplande acties.Meerdere dataGent
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: module brede basiszorg als hefboom voor goed onderwijs (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)Tijdens dit initiatief versterkt de school haar beleid rond brede basiszorg vanuit een kwaliteitsvolle en contextgerichte benadering. Je krijgt inspirerende kaders, tools en instrumenten die kunnen bijdragen aan een doelgerichte verbetering van de brede basiszorg aangereikt. Er is bijzondere aandacht voor de betekenisvolle inzet van data als hefboom voor kwaliteitsontwikkeling. Daarnaast reflecteer je als school over een gedragen en efficiënte implementatie van brede basiszorg.Meerdere dataGent
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: module startende leerlingenbegeleiders (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)Tijdens dit traject verwerft de leerlingenbegeleider de noodzakelijke basiscompetenties en inzichten.Meerdere dataGent
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO - Volledig trajectElke leerling is uniek. Sommigen fladderen moeiteloos door hun schoolloopbaan, terwijl anderen struikelen over drempels die wij als schoolteam willen helpen verlagen. Leerlingenbegeleiding is dan ook geen taak van één persoon, maar een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen binnen de school.Een goed uitgebouwd beleid helpt niet alleen de leerling, maar versterkt ook de schoolcultuur. Samenwerking is de sleutel. Wanneer leerkrachten, leerlingenbegeleiders, opvoeders, directieleden en andere betrokkenen op één lijn zitten, ontstaat er een krachtig vangnet.Tijdens dit professionaliseringstraject staan we stil bij wat het decreet en het referentiekader omschrijft en hoe we dat vanuit een gezamenlijke visie kunnen vormgeven. Elke vormingsdag geven we stem aan een expert ter zake, daarnaast is er veel ruimte voor het delen van praktijkervaring.Hoe neem jij nu al een rol op binnen de leerlingenbegeleiding? Welke groeikansen zie jij nog voor jezelf, jouw collega’s, het beleid? Je kan over jouw persoonlijke ambitie reflecteren in een groeiportfolio, je kan daarbij ook coaching van een begeleider vragen.Dit traject legt stapstenen voor het bouwen aan een warme, inclusieve school waar elke leerling telt.Meerdere dataOp locatie
- Wiskunde in de eerste graad B-stroom: probleemoplossend denken en wiskundige contexten versterken via effectieve lessen.Je merkt misschien ook dat het steeds moeilijker wordt om jouw passie en inzichten in wiskunde over te brengen naar de leerlingen. Vanuit schooleigen evaluaties en diverse bronnen, zoals doorlichtingen, Vlaamse en internationale peilingen, zien we dalende resultaten voor wiskunde. Ontdek de kracht van inzetten op probleemoplossend denken, parate kennis, differentiatie, leermotivatie en effectieve didactiek. Ben je benieuwd hoe jouw wiskundelessen bij leerlingen meer leerwinst en leermotivatie opleveren? Schrijf je dan nu in voor dit begeleidingstraject.Meerdere dataOp locatie
- Wiskunde in de eerste graad A-stroom - Probleemoplossend denken en parate kennis versterken via effectieve lessen.Je merkt misschien ook dat het steeds moeilijker wordt om jouw passie voor en inzichten in wiskunde over te brengen naar je leerlingen. Vanuit schooleigen evaluaties en diverse bronnen zoals doorlichtingen, Vlaamse en internationale peilingen, zien we dalende resultaten voor wiskunde. Merk ook jij deze ontwikkeling in jouw lespraktijk? Ontdek de kracht van inzetten op probleemoplossend denken, parate kennis, differentiatie, leermotivatie en effectieve didactiek. Ben je benieuwd hou jouw wiskundelessen bij leerlingen meer leerwinst en leermotivatie opleveren? Schrijf je dan nu in voor dit begeleidingstraject.Meerdere dataOp locatie
- Basisvorming startende internaatsmedewerkerBen je aan de slag als nieuwe opvoeder in een onderwijsinternaat?Tijdens deze opleiding krijg je een zicht op de unieke context en opdracht van een onderwijsinternaat als partner in opvoeding en je rol als opvoeder. Hoe kun je vanuit het eigen opvoedingsproject het internaat tot een warme en participatieve leef- en leeromgeving uitbouwen voor kinderen en jongeren?Op dag 1 (digitaal) krijg je de noodzakelijke kaders en handvatten aangereikt om aan de slag te gaan in jouw nieuwe context. Op dag 2 (fysiek) ga je in gesprek met ervaren opvoeders rondom diverse, concrete casussen. We bekijken welke hulpbronnen ondersteunend kunnen zijn in jouw ontwikkeling.Na deze tweedaagse opleiding kunnen startende opvoeders zich vrijblijvend inschrijven voor andere nascholingen in het aanbod.Meerdere dataOp locatie en online
- Diversiteit en inclusie - Krachtig schoolbeleid ontwikkelen in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een diversiteitssensitief en -responsief beleid.In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid, ouders, …Op aanvraag
- Participatie: hoe kinderen en jongeren meer betrekken?14 november 2025Gent
- Databistro 25-26: What’s in it for me?Een sterke analyse van leerlingenstromen op een school draagt bij tot succesvolle onderwijsloopbanen. De Databistro begint in september aan zijn vijfde cyclus en mikt op verdere stappen om impact te hebben tot op de klasvloer.19 juni 2025Online
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het leerplan basisonderwijs en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataOnline
- Lerend netwerk beleidsondersteuners basisonderwijs Mechelen-BrusselTijdens dit initiatief brengen we beleidsondersteuners samen om te reflecteren over hoe je in je school de kwaliteit en het beleid van je school mee kan ontwikkelen.Meerdere dataMechelen
- Duik in Data: keuzeworkshops rond Vlaamse toetsen, IDP, DataWijzer, LVSAls schoolleider, beleidsmedewerker of leraar krijg je steeds meer toegang tot heel wat databronnen die bedoeld zijn om de kwaliteitsontwikkeling op je school te ondersteunen. Dit brengt kansen en uitdagingen met zich mee. Op deze dag willen we met verschillende vragen en noden aan de slag: Wil je weten welke bronnen er allemaal zijn? Wil je meer informatie over een specifieke databron? Wil je je team meer betrekken bij het betekenis geven aan resultaten? Of wil je even tijd om voor je eigen school met data aan de slag te gaan? Dan is deze dag misschien iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
30 van 47