- Diversiteit en inclusie - Krachtig schoolbeleid ontwikkelen in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een diversiteitssensitief en -responsief beleid.In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid, ouders, …Op aanvraag
- Participatie: hoe kinderen en jongeren meer betrekken?14 november 2025Gent
- Databistro 25-26: What’s in it for me?Een sterke analyse van leerlingenstromen op een school draagt bij tot succesvolle onderwijsloopbanen. De Databistro begint in september aan zijn vijfde cyclus en mikt op verdere stappen om impact te hebben tot op de klasvloer.19 juni 2025Online
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het leerplan basisonderwijs en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataOnline
- Lerend netwerk beleidsondersteuners basisonderwijs Mechelen-BrusselTijdens dit initiatief brengen we beleidsondersteuners samen om te reflecteren over hoe je in je school de kwaliteit en het beleid van je school mee kan ontwikkelen.Meerdere dataMechelen
- Duik in Data: keuzeworkshops rond Vlaamse toetsen, IDP, DataWijzer, LVSAls schoolleider, beleidsmedewerker of leraar krijg je steeds meer toegang tot heel wat databronnen die bedoeld zijn om de kwaliteitsontwikkeling op je school te ondersteunen. Dit brengt kansen en uitdagingen met zich mee. Op deze dag willen we met verschillende vragen en noden aan de slag: Wil je weten welke bronnen er allemaal zijn? Wil je meer informatie over een specifieke databron? Wil je je team meer betrekken bij het betekenis geven aan resultaten? Of wil je even tijd om voor je eigen school met data aan de slag te gaan? Dan is deze dag misschien iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk voor directeurs van autonome kleuterscholen in Oost-VlaanderenTijdens dit initiatief maak je kennis met nieuwe en bestaande inhouden, specifiek voor autonome kleuterscholen. Door te delen en te hospiteren inspireer je collega's als leidinggevende van een kwaliteitsvolle kleuterschool.Meerdere dataGent
- Webinar Feedbackdashboards Vlaamse toetsen secundair onderwijsEind september krijgt elke school de resultaten van de Vlaamse toetsen op schoolniveau te zien. Tijdens dit initiatief loodsen we je door de verschillende dashboards en geven we duiding bij hoe je deze kan interpreteren. De meeste dashboards zijn wel heel gelijkaardig aan die van vorig schooljaar.15 oktober 2025Online
- Webinar Feedbackdashboards Vlaamse toetsen basisonderwijsEind september krijgt elke school de resultaten van de Vlaamse toetsen op schoolniveau te zien. Tijdens dit initiatief loodsen we je door de verschillende dashboards en geven we duiding bij hoe je deze kan interpreteren. De meeste dashboards zijn wel heel gelijkaardig aan die van vorig schooljaar.14 oktober 2025Online
- Netwerk beleidsondersteuners Oost-VlaanderenTijdens dit lerend netwerk krijgen leerkrachten met uren beleidsondersteuning de kans tot het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk - Een sterk beleidsvoerend vermogen: onderzoek en versterk je beleidskracht (tijd voor beleid)Tijdens dit initiatief zoom je in op een drager van beleidsvoerend vermogen naar keuze om vervolgens te onderzoeken hoe sterk deze drager aanwezig is in jouw dagelijkse schoolpraktijk. Je leert hoe je de zaken die al goed lopen kunt verankeren en je gaat op zoek naar hoe je de zaken die minder goed lopen kunt bijsturen. Het netwerk biedt je hiervoor de nodige inspiratie.Waarom extra aandacht voor beleidsvoerend vermogen? Het invoeren van innovaties en veranderingen valt of staat met het beleidsvoerend vermogen van je school. Het loont daarom ook de moeite om hier af en toe ook bij stil te staan.Meerdere dataOp locatie en online
- Intervisie omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag op internaatWil jij je graag professionaliseren rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag door in interactie te gaan met andere professionals van internaten? Ben jij op zoek naar good practices rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag? Wil je leren van en met elkaar? Ben je benieuwd te vernemen hoe collega's aangereikte kaders rond dit thema inzetten binnen hun internaat? Wat zijn de do’s en don’ts?10 oktober 2025Brussel
- Lerend Netwerk - Bouwen aan kwaliteit: wat zijn onze uitdagingen?Tijdens dit initiatief reiken we je de nodige BASISkennis, inspiratie en handvatten aan om aan kwaliteit te bouwen op je school.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend Netwerk - Een gedragen schoolvisie: een gezamenlijke blik op de toekomst ontwerpenTijdens dit initiatief stel je een toekomstbeeld voorop met daarin de gedroomde positie van de school zowel intern als extern. Een werkzame visie geeft duidelijkheid aan de context, de gedragingen, de capaciteiten, de overtuigingen en de identiteit van de school. Een visietekst geeft betekenis, richting, binding en energie. Een sterke visie is de maatstaf voor het beleidsplan.Meerdere dataOp locatie
- START to GOK basisonderwijs (gewoon en buitengewoon)Tijdens deze webinar krijg je inleiding over het voeren van het GOK-beleid in een school voor gewoon en buitengewoon basisonderwijs. Handig als je startend GOK-coördinator, directeur, zorg-coördinator of beleidsmedewerker bent of alles wil opfrissen.1 oktober 2025Online
- START to GOK secundair onderwijs (gewoon en buitengewoon)Tijdens deze webinar krijg je inleiding over het voeren van het GOK-beleid in een school voor gewoon en buitengewoon secundair onderwijs. Handig als je startend GOK-coördinator, directeur, graadcoördinator, leerlingenbegeleider of beleidsmedewerker bent of alles wil opfrissen.24 september 2025Online
- Basiskennis welzijn op het werk voor leidinggevenden - Individugericht - OnlineWie maakt deel uit van de hiërarchische lijn? Welke zijn hun verantwoordelijkheden en taken in het kader van preventie en welzijn op het werk? In deze professionalisering krijg je een antwoord op deze vragen.Meerdere dataOnline
- Leercoaching II zelfstudie met downloadmateriaal: als leren moeilijk blijft gaan: begrijpen van achterliggende redenen en motivatieproblemenLeercoaching II in zelfstudie doorlopen? Het kan! Na inschrijving kan je onderstaande materiaal downloaden. Ingesproken powerpoint: wat is motivatie? Ingesproken powerpoint: de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekken I stap 1 : de intern inzicht in eigen gedrag leren krijgen I stap 2 : bereidheid tot veranderen bespreken Ingesproken powerpoint: de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekkenI stap 3 : doelen stellen en support voorzienI stap 4 : manieren om doelen te halen ontdekken Ingesproken powerpoint: de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekkenI stap 5 : plan van aanpak maken Ingesproken powerpoint : de 7 stappen in het werken rond motivatie ontdekkenI stap 6 : aanleren, oefenen en versterken van vaardighedenI stap 7 : vooruitgang bespreken en evalueren Oefenmateriaal dat te gebruiken is tijdens het doorlopen van de powerpoints Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: RiK geeft prioriteit aan een actieplan.Heb jij goesting om je internaatswerking verder te optimaliseren met de RiK-bril van kwaliteitsontwikkeling? Dit leerpad wil je als internaatsdirecteur in staat stellen om vanuit gestelde prioriteiten een actieplan te kunnen opstellen, monitoren én evalueren met je team. Is dit het leerpad dat je zoekt schrijf je dan nu in!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: RiK neemt je onder de loep met een zelfscanJe voelt groeikansen in je internaatswerking maar weet niet goed waar te beginnen? Je wil meer dan alleen vanuit een buikgevoel weten waar de sterktes en groeimogelijkheden van jouw internaat liggen? En ondertussen je volledige team betrekken? Dan is dit leerpad op jouw lijf geschreven!Te bepalenTe bepalen
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaat - Pesten VOORKOMEN en AANPAKKENDownload alle informatie rond: Pesten VOORKOMEN EN AANPAKKEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaat - PESTEN beter leren BEGRIJPENDownload alle informatie rond: PESTEN beter leren BEGRIJPEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaatDownload alle informatie rond: PESTEN beter leren BEGRIJPEN Pesten VOORKOMEN EN AANPAKKEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Inforonde Katholiek Onderwijs Vlaanderen (buitengewoon) secundair onderwijs - mei/juni 2025Informeren over de onderwijsactualiteit. Maandelijks organiseren we ook een digitale inforonde. Raadpleeg het overzicht waarop je je telkens kunt inschrijven.Meerdere dataOp locatie
- Inforonde Katholiek Onderwijs Vlaanderen (buitengewoon) basisonderwijs - mei/juni 2025Informeren over de onderwijsactualiteit. Maandelijks organiseren we ook een digitale inforonde. Raadpleeg het overzicht waarop je je telkens kunt inschrijven.Meerdere dataOp locatie
- Leerpad: met RiK op missie: krijg kwaliteit in jouw internaatsvisie(r)!Dit leerpad brengt 3 stappen samen om tot een sterke gedragen visie te komen, die voelbaar is tot in de dagelijkse internaatswerking.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: Kwaliteitsvol op pad met RiKKen je RiK al? Neen? Wij organiseren voor jou een date met RiK! RiK is hét referentiekader dat aangeeft aan welke kwaliteitsverwachtingen een goede internaatswerking voldoet. Kom je ook?Te bepalenTe bepalen
30 van 39