- Visiedag fysieke en seksuele integriteitDeze visiedag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Daarom is het een goed idee om een beleid te ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze vormingsdag rond visie en beleid wil internaten en scholen ondersteunen in het vormgeven van een gedeelde en gedragen visie en beleid m.b.t. fysieke en seksuele integriteit.21 november 2025Brussel
- Vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API) voor internatenDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de professionalisering van internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Het aanstellen van een aanspreekpersoon integriteit (API) maakt hier een belangrijk onderdeel van uit.Wil jij een verschil maken binnen je internaatswerking en bijdragen aan een cultuur van integriteit en respect? Volgde je reeds de themadag fysieke en seksuele integriteit en de vormingsdag visie & beleid fysieke en seksuele integriteit of heb je deze kennis eerder elders verworven? Schrijf je dan in voor onze vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API).Als API speel je een cruciale rol in het waarborgen van een veilige omgeving voor alle internen. Je bent de vertrouwenspersoon die anderen o.a. kunnen benaderen wanneer ze situaties of vermoedens van integriteitsschending willen melden. Dit omvat allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, seksueel, moreel, of psychisch gedrag.6 februari 2026Brussel
- Themadag fysieke en seksuele integriteitDeze themadag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Deze introductiedag geeft je kennis en inzicht over seksuele ontwikkeling, relationele en seksuele vorming (RSV) en vlaggensysteem.17 oktober 2025Brussel
- Boost je vakgroepwerking! Vakgroepen en vakoverschrijdende teams effectief en kwaliteitsvol laten samenwerken, hoe pak je dat aan? (Teamgericht)Zijn er op jouw school grote kwaliteitsverschillen tussen de vakgroepen/-overschrijdende teams? Hebben de agendapunten op vakvergaderingen weinig te maken met het leren van leerlingen/de lespraktijk en gaat het vooral over organisatorische zaken? Zijn het steeds dezelfde leraren die zich engageren om acties uit te werken? Werken sommige vakgroepen/-overschrijdende teams op eilandjes? Is er in sommige vakgroepen geen open en constructief klimaat tijdens vergaderingen? Ontbreekt er een horizontale en/of verticale samenhang op vlak van STEM, GFL, ...? Is er binnen en overheen vakgroepen nood aan een effectieve(re) en efficiënte(re) werking? We bepalen in een intakegesprek waar de school of de scholengemeenschap inhoudelijk de focus op leggen (bv. vooral kaders leren kennen en opfrissen of meer de nadruk op het verwerken van de input van de nascholing en het uitwerken van concreet materiaal op jouw school). De ondersteuning van de reflectie op je schoolpraktijk en de opvolging van je schooleigen proces kan –afhankelijk van de gekozen inhoudelijke focus(sen)- door een collega pedagogisch begeleider ondersteund worden.Op aanvraag
- Webinar: 'geef leesbegrip een boost na de Vlaamse toetsen!'De resultaten van de Vlaamse toetsen zijn binnen en gaven je een beeld van het leesbegrip van jullie leerlingen. Tijdens dit webinar bieden we je een compacte sessie aan als opvolging. We leggen de focus op een aantal concrete acties die je nu al kunt nemen, en wijzen je de weg naar verdere begeleidingsinitiatieven en netwerken waarin je deze thematiek verder kunt verdiepen. Dit webinar is de perfecte start om het leesbegrip van je leerlingen naar een hoger niveau te tillen – met kleine stappen die een groot verschil maken!20 oktober 2025Online
- DataWijzer en Dataloep: de kracht van elke databron.De school krijgt steeds meer data ter beschikking en wordt ook geconfronteerd met steeds meer publieke data over de school. De DataWijzer van de onderwijsinspectie heeft voor een groot deel overlappende informatie dan Dataloep. Toch bieden beide tools hun specifieke voordelen en beperkingen. We exploreren hoe je aan de slag kan gaan om beide tools mekaar te laten versterken.Meerdere dataOp locatie
- Verdieping DataWijzerJe hebt de eerste stappen met de verkenning van de DataWijzer achter de rug, maar blijft met veel vragen over hoe je deze tool gericht kan inzetten in de zoektocht naar knipperlichten. We besteden veel aandacht aan betekenisgeving van de aangeboden data en voorzien tijd om actief met de eigen schooldata aan de slag te gaan.Meerdere dataOp locatie
- De vernieuwde DataWijzer van de onderwijsinspectie: kennismakingIn de loop van 2024-25 heeft de onderwijsinspectie de DataWijzer geactualiseerd. De informatie is nagenoeg hetzelfde gebleven, maar de dashboards zijn erg gewijzigd. Het is belangrijk om tijdig knipperlichten te detecteren om het beleid van de school datageïnformeerd te versterken.22 september 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Een sterk plan met impact tot in de scholenSommige scholen blijken aanzienlijk meer kwetsbare leerlingen aan te trekken, wat zich vertaalt in minder stabiliteit. Dit kan een negatieve impact op het imago hebben. Het publiek maken van data over scholen kan dit nog versterken. Hoe maken we als schoolbestuur een plan om de scholen zo te versterken dat de stabiliteit van de schoolkeuzes kan groeien? Hoe installeren we succescriteria om het implementatieproces van de doelen te monitoren?19 mei 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Een sterk plan met impact tot op de klasvloerSommige finaliteiten/studierichtingen blijken veel kwetsbaarder voor minder gemotiveerde leerlingen, wat een impact heeft op de stabiliteit en het ambitieniveau van deze kwetsbare groepen. Hoe maken we als beleidsteam een plan om de onderwijsleerpraktijk zo te versterken dat krachtig wordt ingespeeld op de ondersteuningsnoden van alle leerlingen? Hoe installeren we succescriteria om het implementatieproces van de doelen te monitoren?23 april 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Een sterk GOK-plan met impact tot op de klasvloerGOK-leerlingen blijken gemiddeld veel minder goed te presteren, wat een impact heeft op de stabiliteit en het ambitieniveau van klasgroepen met veel GOK-leerlingen. Hoe maken we als GOK-team een plan om de onderwijsleerpraktijk zo te versterken dat krachtig wordt ingespeeld op de ondersteuningsnoden van alle leerlingen, in het bijzonder de GOK-leerlingen? Hoe installeren we succescriteria om het implementatieproces van de doelen te monitoren?21 april 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: wat is goed advies?Een vaak gehoorde verzuchting is dat leerlingen het advies niet volgen. We zijn geneigd om nog intenser met leerling (en ouders) aan de slag te gaan zodat zij goede keuzes kunnen maken. Daarnaast is het belangrijk om op een systematische en betrouwbare manier goed advies te formuleren zodat het volgen van advies de kans van de leerling op succes erg hoog maakt. Bovendien waarborgt een hoog aantal gevolgde adviezen de attractiviteit van elke studierichting. Hoe kunnen we zorgen voor een sterk cocreatief proces tussen leerling-ouders en leerkrachten om uit te monden in een studiekeuze waar de leerling succesvol kan zijn?9 maart 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek via flitsbezoekenDe onderwijsleerpraktijk biedt de krachtigste hefbomen om het leren van de leerlingen en het reflectievermogen van de leerkrachten te ‘boosten’. Korte flitsbezoeken in de onderwijsleerpraktijk kunnen snel informatie geven over de mate waarin er effectief geleerd wordt. De observatiemethodiek kan leiden tot reflectie die de onderwijsleerpraktijk van de leraar versterkt. Hoe kan je als collega de mindset van leraren beïnvloeden in de richting van meer academisch optimisme via korte flitsbezoeken in de klas?5 februari 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: praktijkonderzoek voor GOKDe sociale afkomst van leerlingen bepaalt nog te vaak de school- en studiekeuze, de slaagkansen en de studieresultaten van leerlingen. Het huidige Vlaamse onderwijssysteem slaagt er onvoldoende in om de sociale ongelijkheid weg te werken ondanks de vele inspanningen en investeringen. Het is belangrijk om gelijke ambitieuze verwachtingen te koesteren voor élke leerling. Dit blijkt vooral voor leerlingen die aantikken op OKI-kernmerken een groot probleem. Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. Vooral voor GOK-leerlingen blijkt deze monitoring bijzonder belangrijk zodat ook zij meer kans maken om in een passende studierichting terecht te komen zodanig dat ook deze leerlingen kansen krijgen om hun capaciteiten te ontwikkelen. We stellen alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leerkracht om de onderwijsleerpraktijk te versterken.20 oktober 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: effectieve klassenradenKlassenraden zijn uitgelezen momenten waar opvattingen over het leren en onderwijzen op school zichtbaar worden. Hoe kunnen we tijdens klassenraden zicht krijgen op het denken, handelen en praten met/over leerlingen binnen het lerarenteam? Hoe gaan we hiermee aan de slag om het academisch optimisme in het team te bevorderen? Hoe organiseren we de klassenraden zodat de focus komt te liggen op de zoektocht naar meer succes voor élke leerling? We gebruiken de beeldvorming om te reflecteren over de ondersteuningsnoden van leerlingen en hoe we die via effectieve klassenraden kunnen opvolgen.2 december 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Praktijkonderzoek voor schoolbesturenHet schoolbestuur is verantwoordelijk voor de keuzes van het studieaanbod in haar scholen. Het is belangrijk om te zorgen dat dit aanbod tegemoet komt aan de noden van de leerlingenpopulatie zodat leerlingen succesvol kunnen doorstromen. Ondertussen bereikt de modernisering het zevende jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten op een succesvolle oriëntering voor onze leerlingen. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste schoolbank, de garantie om zowel leerprestaties als welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, te verhogen. Binnen de Databistro werken we met onderzoeksvragen die ertoe doen om het succes van de onderwijsloopbaanbegeleiding, conform de opdracht van de modernisering, te monitoren. We exploreren de rol van het schoolbestuur hierin en hoe zij samen met de leidinggevenden van de school de sterktes en pijnpunten binnen het onderwijsaanbod kan blootleggen.18 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Onderzoek vals positief/vals negatiefEen goed advies is een belangrijk onderdeel van een succesvolle onderwijsloopbaanbegeleiding. Leerlingen die advies volgen zijn in principe succesvol. Indien dit niet is, spreken we van vals positief. De positieve verwachtingen van het advies worden niet bevestigd door de resultaten in het volgende schooljaar. Ook het tegenovergestelde kan voorkomen. Bij leerlingen die het advies niet volgen en daarna toch succesvol zijn, spreken we van vals negatief. De ontrading via het advies blijkt niet gegrond. Wat kunnen we leren uit de analyse van deze groepen leerlingen vals positief en vals negatief om het advies te verbeteren? Wat kunnen we ondernemen om deze groepen zo klein mogelijk te houden?13 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: een goede studiekeuze makenDoet de databistro knipperlichten afgaan waaruit blijkt dat leerlingen het moeilijk hebben om een goede studiekeuze te maken? In deze compacte sessie krijg je evidence based inzicht in wat werkt om leerlingen hierin te laten bijleren en zie je kansen om die inzichten te vertalen naar concrete actiepunten voor jouw schoolteam.10 februari 2026Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijke en dus eerlijke onderwijskansen voor élke leerlingAlle betrokkenen hebben er belang bij dat leerlingen goed georiënteerd zitten. Het verhoogt automatisch de leerwinst, de leermotivatie, het succes en het heeft impact op de balans draaglast-draagkracht van het lerarenteam. Door leerkrachten mee de datasets van Databistro te laten analyseren, kunnen zij hun impact op een succesvolle schoolloopbaan voor élke leerling verhogen. Dit geldt voor élke leerling, de impact is des te groter als het gaat om kinderen met minder onderwijskansen.4 november 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Optimaliseren van het zorgcontinuüm binnen de onderwijsleerpraktijkLeerlingen die de leerdoelen niet behalen, vragen bijkomende maatregelen binnen of buiten de onderwijsleerpraktijk. Om doelgericht te kunnen handelen en de impact van maatregelen systematisch op te volgen, is het nodig om deze leerlingen tijding in het vizier te krijgen.Databistro hanteert een voorstel om op elke klassenraad voor elke leerling een duidelijk beeld te vormen waarmee het lerarenteam aan de slag kan om datageïnformeerd en dus krachtig in te spelen op de ondersteuningsnoden. Vanaf dit schooljaar kan je deze systematiek binnen de klassenraadmodule van Smartschool ingeven en opvolgen.13 oktober 2025Online
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: Wat is kwaliteitsvol onderwijs in een sterke school?Hoe kan je het denken en handelen op school richting geven vanuit een krachtige visie op leren en onderwijzen? Hoe wordt een ‘sterke school’ zichtbaar in de feiten? Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om sterker te worden om in te zetten op het succes van élke leerling? Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om hun leerimpact via de onderwijsleerpraktijk te verhogen?24 september 2025Online
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: conflicthantering en bemiddelingDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.4 juni 2026Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: leiden van een lerende organisatieDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.11 mei 2026Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: samenwerken met oudersDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.20 maart 2026Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: WOWDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.27 februari 2026Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: beleidsontwikkeling rond fysieke en seksuele integriteitDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.23 januari 2026Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: duurzaam ontwikkelingsgericht personeelsbeleidDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.24 november 2025Brussel
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: gelijk ambitieniveau in elke studierichtingHet proces van analyse van de resultaten en collectieve betekenisgeving blijkt soms een moeilijk te nemen hindernis. In deze sessie exploreren we op beleidsniveau de resultaten van de draaitabellen in Excel of rechtstreeks via de visuals binnen Smartschool Analytics. Wanneer zijn de resultaten geruststellend, wanneer vormen ze eerder een knipperlicht?6 november 2025Online
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: ontwikkelingsgericht werken met internen - komen tot een sterke beeldvorming van mijn internenDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.21 oktober 2025Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 3: persoonlijk leiderschap en leiding geven aan de kwaliteit van je organisatieDriejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs.26 september 2025Brussel
30 van 112