LPD 5: inspiratie didactiek en evaluatie

LPD 5: De leerlingen illustreren hoe verschillende factoren keuzes rond een gezonde en persoonlijke levensstijl beïnvloeden.

Begripsomschrijvingen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Illustreren = beschrijven (toelichten, uitleggen) aan de hand van voorbeelden. Je mag dit ruimer zien dan via woorden (ook bv. via beeld ...)
  • Factoren: dit zijn elementen of omstandigheden die invloed uitoefenen op een beslissing. Ze kunnen extern (zoals reclame, sociale media, prijs ...) of intern (zoals gezondheid, persoonlijke voorkeuren, comfort ...) zijn.
    • Deze factoren zorgen ervoor dat ik een gezonde keuze maak qua schoenen ​
      • Bv. welke factoren spelen voor mij een rol bij het kiezen van bepaalde schoenen?
      • Bv. medisch (steunzolen), geen hakken om rugproblemen te voorkomen, …
    • Bv. influencer, reclame, prijs, … ​Deze factoren kunnen mijn keuze beïnvloeden, al dan niet om een gezonde keuze te maken.​
  • Gezonde levensstijl: dit betekent voldoende bewegen, gevarieerd en gezond eten, hygiënisch handelen en aandacht hebben voor het lichamelijk, mentaal, sociaal en spiritueel welbevinden. (eigen omschrijving, vanuit Gezond leven)
  • Persoonlijke levensstijl: dit is de unieke manier waarop iemand zijn leven vormgeeft, ook de eigen gewoonten, keuzes en waarden. (omschrijving chat Open AI)

Inspiratie didactiek

sla link op in klembord

Kopieer

Laat de leerlingen enkele keuzes maken

sla link op in klembord

Kopieer

  • sporten of chillen na een lange lesdag
  • gamen of jeugdbeweging
  • boek lezen of wandelen
  • zwemmen of taekwondo
  • ballet of voetbal
  • Ik kies voor een populaire sport of een niet/minder populaire sport.
  • Ik kies voor een sportschoen van Ronaldo of een gewone degelijke sportschoen (niet van een bekend merk).
  • een fietshelm dragen of geen fietshelm dragen
  • Ik volg het advies op van de dokter in verband met sporten of niet (bv. je moet 2 weken rusten, je voelt geen pijn). 
  • Ik kies voor een sport met enkel meisjes/jongens of een gemende sport.
  • Op woensdagnamiddag met school sporten of sporten in een sportclub
  • in groep sporten of alleen
  • ik kies dezelfde sportkledij als mijn vrienden/vriendinnen of ik maak mijn eigen keuzes.
  • Ik kom met de fiets naar school of met de auto/bus. 
  • Ik kies een sport ver van huis of een sport in mijn eigen dorp/stad.
  • Ik kies voor een betalende sport of een gratis sport (zoals lopen, fietsen, wandelen ...).
  • verder sporten als je pijn hebt of onmiddellijk stoppen met sporten als je pijn hebt
  • intensief fitnessen of padellen
  • ...

Laat ze deze keuzes verklaren vanuit enkele mogelijke factoren

sla link op in klembord

Kopieer

  • (sociale) media
  • je eigen gevoel over je eigen gezondheid
  • de regels/adviezen rond gezondheid
  • je cultuur of levensbeschouwing
  • budget
  • groepsdruk
  • het beeld dat je hebt over je eigen lichaam
  • het is sociaal (bv. het is in groep)
  • Indien geen van bovenstaande past: noteer welke factor je keuze beïnvloedt. 

Overzichtsblad om te oefenen op het geheel LPD 5 (onepager LPD 5):

Een voorbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

  • Ik maak een keuze. 
    Bv. sporten in groep

  • Door welke factor(en) maak ik deze keuze?
    Het is sociaal (het is in groep), groepsdruk

  • Hoe beïnvloedt deze factor je keuze?
    Ik vind het leuk om in groep te sporten, ik heb motivatie van anderen nodig. ik ga ten minste als het in groep is omwille van de sociale druk.

  • Heeft deze keuze te maken met een gezonde levensstijl en/of een persoonlijke levensstijl en leg uit waarom?Gezonde levensstijl (bv. ik wil sporten omdat het gezond is en in groep werkt het voor mij. Door de sociale druk ga ik en verzin ik geen excuses om niet te gaan.)

Inspiratie evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 5: De leerlingen illustreren hoe verschillende factoren keuzes m.b.t. een gezonde en persoonlijke levensstijl beïnvloeden.

Evaluatie via onepager LPD 5

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Geef ze al dan niet een situatie.
    bv. kies je ervoor om met de auto of de bus naar school te komen?
  2. Geef ze een casus waarin iemand anders een keuze maakt.
  3. Vraag ze om zelf een voorbeeld te geven van een keuze die ze hebben gemaakt of die andere mensen hebben gemaakt.

Mogelijke verwachtingen antwoord leerlingen

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Leg uit hoe de factor de keuze heeft beïnvloed.  
  2. Heeft deze keuze te maken met een gezonde levensstijl of een persoonlijke levensstijl en leg uit waarom. Tip: verwijs hierbij naar de omschrijving van een gezonde of persoonlijke levensstijl.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio