LPD 1 en 2: inspiratie bij didactiek en evaluatie

LPD 1: De leerlingen vergelijken het eigen gezondheidsgedrag met actuele adviezen over een gezonde levensstijl.
LPD 2: De leerlingen verwoorden tips en mogelijkheden om een gezonde levensstijl te integreren in het dagelijks leven.

Begripsomschrijvingen

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 1: De leerlingen vergelijken het eigen gezondheidsgedrag met actuele adviezen over een gezonde levensstijl

sla link op in klembord

Kopieer

  • Vergelijken: het eigen gezondheidsgedrag en actuele adviezen naast elkaar leggen
  •  Eigen gezondheidsgedrag: wat je doet, heeft een invloed op je gezondheid bv. roken, al dan niet sporten ...
  • Actuele adviezen:
    • kunnen tips zijn
    • kunnen regels/afspraken zijn (bv. Hoe luid mag de muziek op een feestje staan?)
  • Gezonde levensstijl: een gezonde levensstijl betekent voldoende bewegen, gevarieerd en gezond eten, hygiënisch handelen en aandacht hebben voor het lichamelijk, mentaal, sociaal en spiritueel welbevinden. (eigen omschrijving, vanuit de bron Gezond Leven) 

LPD 2: De leerlingen verwoorden tips en mogelijkheden om een gezonde levensstijl te integreren in het dagelijks leven.

sla link op in klembord

Kopieer

  • Verwoorden:
    • Kan zowel mondeling als schriftelijk
    • Laat leerlingen zowel tips en mogelijkheden verkennen/opzoeken als zelf bedenken.
  • Gezonde levensstijl: een gezonde levensstijl betekent voldoende bewegen, gevarieerd en gezond eten, hygiënisch handelen en aandacht hebben voor het lichamelijk, mentaal, sociaal en spiritueel welbevinden. (eigen omschrijving, vanuit de bron Gezond Leven) 

Mogelijke inhouden

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 1: De leerlingen vergelijken het eigen gezondheidsgedrag met actuele adviezen over een gezonde levensstijl

sla link op in klembord

Kopieer

Tips naar mogelijke inhouden (vrije keuze):

  • voeding
  • beweging
  • welbevinden
  • medicatiegebruik
  • alcoholgebruik
  • energiedranken
  • gamen
  • gedrag in het verkeer
  • seksualiteit
  • roken
  • lichaamsverzorging 
  • ...

Deze inhouden bieden ook kansen tot experimenten uitvoeren:

  • handen wassen: UV-lamp
  • tanden poetsen: tandverklikker
  • ...

LPD 2: De leerlingen verwoorden tips en mogelijkheden om een gezonde levensstijl te integreren in het dagelijks leven.

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan wellicht heel wat tips en mogelijkheden halen uit LPD 1 (actuele adviezen).

Inspiratie didactiek via een bewegingsspel

sla link op in klembord

Kopieer

Eigen gezondheidsgedrag in kaart brengen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Doe de test | Gezond Leven: Je kan onmiddellijk bekijken of de leerling genoeg beweegt aan de hand van deze test. De vergelijking met actuele adviezen wordt onmiddellijk gemaakt. Tip: als je het bewegingsspel wil spelen is het beter om de leerlingen na de test de tips nog niet te laten lezen. 
  •  Maak een beweegdagboek.

Bewegingsspel

sla link op in klembord

Kopieer

In de klas liggen verschillende enveloppes verspreid met info en tips over bewegen. De leerlingen worden verdeeld in groepjes (bv. groepjes van 4 of 5). Elke groep start met een verschillende enveloppe en elk groepje mag op eigen tempo het geheel doorlopen (voorzie eventueel extra enveloppen/2x dezelfde enveloppe). Op de voorzijde van de enveloppe staat telkens een korte beweegopdracht.

Als de leerlingen de bewegingsopdracht goed hebben uitgevoerd, mogen ze de enveloppe opendoen. Daar vinden ze actuele adviezen/tips van Gezond Leven omtrent bewegen.

In de klas ligt een groot blad op de tafel met een afbeelding op van iemand die aan het bewegen is bv.

De leerlingen trekken zelf lijnen van de persoon die aan het bewegen is naar een actueel advies/tip vanuit Gezond Leven. Daarna is het de bedoeling om nog een stap verder te gaan. Trek nog een lijn van de tip vanuit Gezond Leven naar een persoonlijke tip.

  • Wat doe je al? Dit noteer je in het groen. (Hiermee ben je je eigen gezondheidsgedrag aan het vergelijken met actuele adviezen – LPD1) 
  • Of wat zou je kunnen doen om aan die tip te werken? Dit noteer je in een kleur naar keuze (geen groen) 
    (Hiermee verwoord je tips en mogelijkheden om een gezonde levensstijl te integreren in het dagelijks leven – LPD2)  

Je kan als leraar eventueel zelf lijnen voorzien (inspiratie via onderstaand voorbeeld).

In groep bedenkt men eerst welke tips vanuit de bron men zal noteren. Bij de opdracht staat telkens hoeveel tips van Gezond Leven ze op het overzichtsblad mogen noteren. Daarnaast noteert elke leerling bij de dunnere lijnen:

  • Minstens twee persoonlijke tips/zaken die je wel zou willen uitproberen. Ideeën hiervoor kan je vinden in de enveloppen maar jullie mogen ook ideeën geven aan elkaar.
  • Minstens twee zaken die je wel al goed doet. Plaats je voorbeeld(en) bij een of meerdere tips naar keuze.

Nadien worden de actuele adviezen en persoonlijke tips klassikaal overlopen. Op die manier kunnen leerlingen nog inspiratie opdoen van elkaar.

Individuele verwerking

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Daarna krijgen de leerlingen elk zelf een overzichtsblad (met in het midden een persoon die aan het bewegen is). Ze krijgen de volgende opdracht hierbij: Formuleer rond de persoon die aan het bewegen is vijf tips om meer beweging te brengen in je eigen leven.
  2. Uitbreiding: Laat leerlingen een of meerdere tips kiezen om de komende maand aan te werken. Vanuit LDP 3 passen ze gezondheidsvaardigheden toe. Nadien kan je reflecteren (LPD 9) over hoe dit verlopen is. 
  3. Actiever/visueler alternatief: Elke leerling gebruikt een fles om zichzelf in te schalen op de geziene gezondheidsadviezen. De inschaling per gezondheidsadvies wordt in de fles gevisualiseerd door een ander(e) vloeistof, voorwerp ...  

Inspiratie evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 1: De leerlingen vergelijken het eigen gezondheidsgedrag met actuele adviezen over een gezonde levensstijl

sla link op in klembord

Kopieer

Plaats de actuele adviezen naast je eigen gezondheidsgedrag (juiste voorbeeld bij juiste advies). Bv. via de beweegtest, het bewegingsspel, de persoonlijke inschaling per gezondheidsadvies: Wat doe ik al goed? Waar kan ik aan werken?

LPD 2: De leerlingen verwoorden tips en mogelijkheden om een gezonde levensstijl te integreren in het dagelijks leven

sla link op in klembord

Kopieer

Bij de individuele verwerking van het bewegingsspel. Formuleer (rond de persoon die aan het bewegen is) vijf tips om meer beweging binnen te brengen in je eigen leven.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio