Leerplandoel in de kijker - Mondelinge interactie

Mondelinge interactie is meer dan praten: het draait om doelgericht communiceren, een informatiekloof overbruggen en écht in gesprek gaan. Authentieke situaties, procesevaluatie en slimme werkvormen maken het haalbaar in de klas.

Wat zijn voorbeelden van mondelinge interactie?

sla link op in klembord

Kopieer

Niet elke klassikale gesprekssituatie valt onder mondelinge interactie. Zo voldoet een onderwijsleergesprek niet: hoewel er sprake is van onvoorbereid en interactief spreken, ontbreekt de doelgerichtheid vanuit het perspectief van de leerling.
 
Voorbeelden van goede praktijken:

  • Leerlingen wisselen gegevens uit aan het begin van het schooljaar (gsm-nummer of Snapchat-account).
  • Leerlingen bestellen eten in een restaurant of kopen iets in een winkel.
  • Leerlingen voeren een kort gesprek in de auto en beantwoorden vragen van hun ouders over hun dag.
  • Leerlingen discussiëren over een klasverbindende activiteit: ze beslissen samen over budget, bestemming, data en vervoersmiddel.
  • Leerlingen praten over Netflix-series en geven elkaar aanbevelingen.
  • Leerlingen bereiden een fictieve uitwisseling voor. Elke groep krijgt een andere bestemming: warm of koud, verblijf in gastgezin, hotel of jeugdherberg. Ze reizen met Ryanair en mogen enkel handbagage meenemen (prioriteit + 2 stuks).

Kan artificiële intelligentie de leerlingen hierbij helpen?

sla link op in klembord

Kopieer

ChatGPT

sla link op in klembord

Kopieer

Met een goede prompt kan een leerling mondelinge interactie oefenen met ChatGPT en meteen feedback krijgen. Via de gespreksmodus (het symbooltje rechts van de invoerbalk) kan de leerling - dagelijks tien minuten met de gratis versie - een gesprek voeren in de doeltaal. Wanneer je als leraar vooraf een duidelijke prompt meegeeft, kan de leerling onmiddellijk aan de slag.

Een groot voordeel van deze aanpak is dat er na afloop een transcriptie beschikbaar is. Die kan gebruikt worden om zelf te reflecteren, feedback te vragen of het gesprek later klassikaal te bespreken.

Een voorbeeld vind je in onderstaande video. We vertrokken van volgende prompt. Voor het vak Frans wil ik mijn mondelinge interactie oefenen. Dit is de situatie: “Je belt naar de klantendienst omdat je melding kreeg dat je pakket geleverd was, maar dat is niet het geval. Je bent ontevreden en wil weten wat er fout liep, of je pakket nog geleverd wordt en wanneer.” Ik ga zo dadelijk met jou chatten om te oefenen. Kan je het gesprek met mij voeren op ERK niveau B1? Na het gesprek wil ik feedback over de inhoud (heb ik alle informatie die ik moet hebben), mijn taalgebruik (woordenschat en grammatica) en eventueel gebruik van strategieën. Het gesprek voeren we in het Frans, je mag de feedback nadien in het Nederlands geven. 

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Gliglish

sla link op in klembord

Kopieer

Met gliglish.com kan je leerlingen in een veilige omgeving bepaalde situaties laten inoefenen. Van bestellen bij de bakker tot inchecken op het hotel, Gliglish biedt je tal van situaties waarmee je je leerlingen aan de slag kan laten gaan. De website biedt oefenkansen aan in 39 verschillende talen.

Hoe werkt het concreet? In de video hieronder merk je dat je niet moet inloggen om aan de slag te gaan. Dat is alvast mooi meegenomen om geen tijd te verliezen in de les. Je kiest je taal en een bepaalde situatie en kan meteen aan de slag. Taalsterke leerlingen kunnen meteen antwoorden door op het micro-pictogram te klikken. Gliglish transcribeert het antwoord en gaat met jou verder in gesprek. Taalzwakkere leerlingen kunnen ook gebruik maken van één van de drie aangeboden antwoorden. Als je erop klikt, dan krijg je ook onmiddellijk de vertaling. Ze zullen wel het antwoord moeten inspreken om een reactie te krijgen van Gliglish.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Zeer interessant is de optie om het gesprek te delen. Wil je als leraar nagaan hoe het gesprek met de chatbot verlopen is, dan moet je rechtsbovenaan klikken op het exporterensymbool. Dit genereert een link waarmee je het hele gesprek achteraf kan herbeluisteren. Op deze manier kan je makkelijk nagaan of de leerlingen de doelen al dan niet bereikt hebben.

Hoe pak je mondelinge interactie aan?

sla link op in klembord

Kopieer

Net zoals bij andere doelgerichte opdrachten gaat er een heel proces vooraf aan de uiteindelijke mondelinge interactie. Leerlingen krijgen bouwstenen en strategieën aangereikt om een gesprek te kunnen voeren. Het is daarom belangrijk om niet enkel het eindproduct te beoordelen, maar ook tijdens het proces na te gaan of de bouwstenen voldoende beheerst worden en of leerlingen genoeg oefenkansen krijgen. Dat kan met mini-opdrachten of door een variant van de eindtaak te gebruiken.

Tijdens het oefenen speelt procesevaluatie een centrale rol:

  • Hoe ver staan de leerlingen?
  • Wat kunnen ze al met de aangeboden bouwstenen?
  • Waar moeten ze nog op oefenen?

Wanneer je als leraar de evaluatiecriteria van bij het begin deelt, kunnen leerlingen zich daaraan spiegelen. Zelfevaluatie en peerevaluatie zijn daarbij krachtige instrumenten, die het proces ondersteunen zonder dat dit veel extra werk oplevert voor de leraar. Tijdens deze oefenmomenten kan jij als leerkracht rondlopen, observaties noteren en later klassikale feedback geven.

En wat met grote klassen?

sla link op in klembord

Kopieer

Mondelinge interactie begeleiden in een grote klas vraagt een doordachte aanpak .

Eerst en vooral moeten leerlingen zich veilig voelen om te spreken. Dat lukt alleen als fouten maken mag en de nadruk ligt op het leerproces (procesevaluatie), niet meteen op het perfecte eindresultaat (productevaluatie).

Zoals eerder aangegeven zijn peer- en zelfevaluatie tijdens het proces een krachtige tools om de betrokkenheid van de leerling te verhogen zonder dat de last te hoog wordt voor de leraar.

Een voorbeeld van haalbare procesevaluatie is dat je tijdens de opdracht rondloopt, observeert  en sterke en minder geslaagde momenten/zinnen/taalhandelingen noteert. Die bespreek je nadien klassikaal. Deze vorm van klassikale feed-up helpt leerlingen om inzicht te krijgen in wat werkt en wat niet, zonder dat ze zich persoonlijk geviseerd voelen.

Zelf – en peer-evaluatieversterkt dat leerproces. Met een duidelijke rubric (met een beperkt aantal criteria) kunnen leerlingen elkaar beoordelen en bijsturen. Je laat leerlingen zichzelf en/of hun gesprekspartner evalueren: hoe vlot verliep het gesprek, kon elke spreker uitdrukken wat hij/zij wilde, werd het doel bereikt? Of je kan een observator aanduiden die niet meepraat, maar het gesprek volgt en feedback geeft. Bijvoorbeeld in een groepsgesprek waarbij leerlingen afspraken maken voor een uitstap naar een pretpark dat weekend. Eén leerling observeert, de anderen overleggen: waar spreken ze af, hoe geraken ze er, wie regelt de tickets? De observator vinkt af of het doel bereikt is (concrete afspraken) of ze daarbij correcte en specifieke woordenschat hanteren, de juiste beleefdheidsconventies gebruiken, kunnen reageren op elkaar en het gesprek gaande houden en correct kunnen afsluiten.

Bijproductevaluatie neem je als leraar best zelf het gesprek in handen. Jij weet wat de minimumvereisten zijn, kan het gesprek sturen en zorgt voor voldoende input. Zo krijg je een eerlijk beeld van wat de leerling echt kan.

Heb je op school geen mogelijkheid voor een evaluatiemoment waar je 1 op 1 met de leerling kan babbelen? Dan kan je die ruimte creëren via binnenklasdifferentiatie. Terwijl één groep aan de slag gaat met digitale oefeningen of een luister- en leesopdracht, richt je een eiland in waar jij mondelinge interactie begeleidt en evalueert. Zo werk je efficiënt en geef je leerlingen de kans om in kleine groepjes of individueel hun gespreksvaardigheid te tonen.

Let bij het samenstellen van duo’s of groepjes op het niveau van de leerlingen. Een sterke leerling die samenwerkt met een taalzwakke partner kan zijn niveau niet tonen. Omgekeerd kan een zwakkere leerling overweldigd worden door het taalgebruik van een sterke gesprekspartner. Zet sterke leerlingen samen, of laat moedertaalsprekers coachen. Zo benut je hun talent en help je anderen vooruit.

Hoe weet ik of de leerling de opdracht tot een goed einde heeft gebracht?

sla link op in klembord

Kopieer

Een goede doelgerichte communicatieve opdracht kan je koppelen aan aan meerdere leerplandoelen. Als je de bijhorende leerplandoelen in je achterhoofd houdt, kom je snel tot een mooie reeks succescriteria. Je merkt dat er snel een hele resem aan criteria ontstaan. Het is niet nodig om telkens alles te bespreken. Kies vooraf een selectie waarop je de focus legt en communiceer die duidelijk aan de leerlingen. Andere criteria kan je later opnemen, zodat je beeldvorming over de leerling doorheen het jaar heen evenwichtig blijft.

Heb jij al een rubric uitgewerkt en wil je daar feedback op? Neem gerust contact op met je pedagogisch begeleider.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?