8
Hoe kan je leerlingen samen over de meet krijgen via convergente differentiatie? (deel 1)
Hieronder vind je drie aanbevelingen die kunnen helpen om alle leerlingen over de meet te krijgen.
Differentiëren in opdrachten met behulp van AI in de lessen economie
Werken vanuit het perspectief van de leerlingen werkt motiverend. Daarom is het belangrijk uitdagende, maar haalbare opdrachten te voorzien voor de leerlingen om de leerinhouden in te oefenen. Je kan variëren in de oefeningen van eenvoudig en concreet tot abstract en ingewikkeld. Je kan je hierbij laten ondersteunen door AI. Laat je inspireren door het volgende uitgewerkte voorbeeld voor leerplandoel 2 (LPD 2) uit II-Orlo-a.
Hoe leerlingen motiveren voor economie in het secundair onderwijs?
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan economie voor sommige leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor economie te versterken.
Effectieve didactiek: maak je lesdoelen bekend aan de leerlingen
Om doelgericht te werken in de klas is het belangrijk om het lesdoel met de leerlingen te delen tijdens de beginfase van de les. Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden om lesdoelen te formuleren aan je leerlingen.
Voorkennis activeren bij alle leerlingen met het KWL-schema (Know-Want to know-Learn)
Leerlingen hebben niet allemaal dezelfde voorkennis. Met behulp van het KWL-schema (storyboard) laat je alle leerlingen hun voorkennis structureren en leerdoelen vaststellen: K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd. Een goede methodiek om voorkennis actief en gericht te activeren is het gebruiken van een KWL-schema of -storyboard met drie kolommen: K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd.
Aandacht voor taalvaardigheid in de lessen Economie: vakjargon
Ook onze leerplannen vragen aandacht voor taalvaardigheid: het begrijpen en gebruiken van economische terminologie, het omzetten van gewone taal naar vakjargon en omgekeerd. In de lessen Economie moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.
Leerstrategieën concrete voorbeelden
Leren gebeurt nooit op een geïsoleerde wijze: je leert maar leren door iets te leren. Het is van belang dat leren leren binnen een vak wordt geïntegreerd met aandacht voor het individuele leer- en groeiproces van de leerling. Behalve het vakspecifieke aspect is het belangrijk om over vakken heen gelijkgericht te werken. Denken we bijvoorbeeld aan meer generieke vaardigheden zoals oriënteren of plannen, structureren, verklaren, controleren en bijsturen. Ten slotte is het waardevol om leerlingen leer- en keuzestrategieën aan te leren die hen soms uit hun comfortzone halen. Inzetten op leerstrategieën is een middel om het leren van leerlingen te versterken. Meer info over leren leren in het secundair onderwijs vind je hier. Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden uitgewerkt aan de hand van enkele leerplandoelen voor economie en organisatie.
NBN-normen
Meer info over de NBN-schrijfnorm.