Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Effectieve didactiek: maak je lesdoelen bekend aan de leerlingen

Om doelgericht te werken in de klas is het belangrijk om het lesdoel met de leerlingen te delen tijdens de beginfase van de les. Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden om lesdoelen te formuleren aan je leerlingen.

Voorkennis activeren bij ALLE leerlingen met het KWL-schema (storyboard)

Leerlingen hebben niet allemaal dezelfde voorkennis. Met behulp van het KWL-schema (storyboard) laat je ALLE leerlingen hun voorkennis structureren en leerdoelen vaststellen: K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd.
Een goede methodiek om voorkennis actief en gericht te activeren is het gebruiken van een KWL-schema/storyboard met 3 kolommen:
K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd

Aandacht voor taalvaardigheid in de lessen Economie: vakjargon

Ook onze leerplannen vragen aandacht voor taalvaardigheid: het begrijpen en gebruiken van economische terminologie, het omzetten van gewone taal naar vakjargon en omgekeerd. In de lessen Economie moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.

Leerstrategieën concrete voorbeelden

Leren gebeurt nooit op een geïsoleerde wijze: je leert maar leren door iets te leren. Het is van belang dat leren leren binnen een vak wordt geïntegreerd met aandacht voor het individuele leer- en groeiproces van de leerling. In onderstaand document vind je concrete voorbeelden voor economie

NBN-normen

Meer info over de NBN-schrijfnorm.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio