- Dagen voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 29 januari 2025De vakbegeleider geeft je inzichten mee over het breed evalueren in jouw onderwijsleerpraktijk. Deze input wordt versterkt door intervisie met je collega's.29 januari 2025Gent
- Lerend netwerk vakcoördinatoren NederlandsTijdens dit initiatief maak je kennis met vakcoördinatoren Nederlands uit verschillende scholen in de regio Limburg. Je vertrekt vanuit didactische thema's en wisselt ideeën, materiaal, werkvormen ... uit met je collega's. Je wordt bovendien geïnspireerd om je rol als vakcoördinator binnen je vakgroep vorm te geven.Meerdere dataHasselt
- Webinar: 'geef leesbegrip een boost na de Vlaamse toetsen!'De resultaten van de Vlaamse toetsen zijn binnen en gaven je een beeld van het leesbegrip van jullie leerlingen. Tijdens dit webinar bieden we je een compacte sessie aan als opvolging. We leggen de focus op een aantal concrete acties die je nu al kunt nemen, en wijzen je de weg naar verdere begeleidingsinitiatieven en netwerken waarin je deze thematiek verder kunt verdiepen. Dit webinar is de perfecte start om het leesbegrip van je leerlingen naar een hoger niveau te tillen – met kleine stappen die een groot verschil maken!Meerdere dataOnline
- Dagen Beginnende Leraren regio Mechelen-Brussel Secundair onderwijs - 2de en 3de jaarsDe ‘Dagen Beginnende Leraren’ ondersteunen je als startende of herstartende leraar bij je instap in het onderwijs en geven je een professionele boost. Ze zijn een aanvulling op het traject aanvangsbegeleiding in je school en leggen de focus op de inhoud van de vakken die je geeft.6 november 2024Mechelen
- Dagen Beginnende Leraren regio Mechelen-Brussel Secundair onderwijs - 1ste jaarsDe ‘Dagen Beginnende Leraren’ ondersteunen je als startende of herstartende leraar bij je instap in het onderwijs en geven je een professionele boost. Ze zijn een aanvulling op het traject aanvangsbegeleiding in je school en leggen de focus op de inhoud van de vakken die je geeft.Te bepalenTe bepalen
- Pas voor de klas als zij-instromer secundair onderwijsSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.22 januari 2025Antwerpen
- Leerpad: Nederlands B II-Ned-dProfessionaliseringstraject voor de implementatie van het leerplan tweede graad. Via deze leeromgeving ondersteunen wij jou bij de realisatie van jouw leerplan.Op aanvraag
- Nederlands secundair onderwijs - netwerk vakcoördinatoren regio Antwerpen sessie 1Tijdens dit initiatief maak je kennis met (nieuwe) collega's uit verschillende scholen in de provincie Antwerpen. Tijdens dit initiatief reflecteer en wissel je uit over thema's binnen het vak Nederlands op basis van voorbeeld- en eigen materiaal.Tijdens dit initiatief werk je, samen met collega's, aan de uitwerking van leerplangericht materiaal.18 november 2024Antwerpen
- Dag voor startende zij-instromers – West-VlaanderenTijdens dit initiatief voorzien we een specifiek aanbod voor startende zij-instromers en spelen we in op specifieke noden.22 januari 2025Brugge
- SO Taalbeleid: Lezen in alle vakken - focus omgaan met teksten in niet-taalvakkenOok in niet-taalvakken lezen of beluisteren leerlingen dagelijks teksten. Dat kan gaan om tekstmateriaal in handboeken, tutorials waarin een handeling wordt toegelicht of eenvoudigweg de instructies bij de opdrachten die je hen geeft als taak of op een toets. En dat ze het daar vaak lastig mee hebben, tonen peilingsproeven en toetsen maar al te goed aan. Tijdens deze netwerkdag verkennen we samen hoe je ook in niet-taalvakken doelgericht(er) met teksten aan de slag kan gaan en zo de leerprestaties van je leerlingen kan verhogen. Ben jij al een taalbewuste leraar, of wil je dat graag worden? Dan is deze netwerkdag misschien wel iets voor jou.28 november 2024Antwerpen
- Netwerk taalbeleidscoördinatoren of taalankers - sessie 3'Tijdens dit initiatief delen en leren we van elkaar over de verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven/ taalgericht vakonderwijs implementeren bij alle collega's van je schoolteam meertaligheid inzetten als troef verbindend communiceren met ouders en leerlingen effect meten van de inspanningen rond taalbeleid ... We wisselen uit over hoe we ons taalbeleid schoolbreed en planmatig proberen aan te pakken en te implementeren. We leren hoe we onze collega's coachend kunnen begeleiden naar nog taalrijker lesgeven en hoe we de aandacht hiervoor 'wakker' kunnen houden.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk taalbeleidscoördinatoren of taalankers - sessie 2'Tijdens dit initiatief delen en leren we van elkaar over de verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven/ taalgericht vakonderwijs implementeren bij alle collega's van je schoolteam meertaligheid inzetten als troef verbindend communiceren met ouders en leerlingen effect meten van de inspanningen rond taalbeleid ... We wisselen uit over hoe we ons taalbeleid schoolbreed en planmatig proberen aan te pakken en te implementeren. We leren hoe we onze collega's coachend kunnen begeleiden naar nog taalrijker lesgeven en hoe we de aandacht hiervoor 'wakker' kunnen houden.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk taalbeleidscoördinatoren of taalankers - sessie 1'Tijdens dit initiatief delen en leren we van elkaar over de verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven/ taalgericht vakonderwijs implementeren bij alle collega's van je schoolteam meertaligheid inzetten als troef verbindend communiceren met ouders en leerlingen effect meten van de inspanningen rond taalbeleid ... We wisselen uit over hoe we ons taalbeleid schoolbreed en planmatig proberen aan te pakken en te implementeren. We leren hoe we onze collega's coachend kunnen begeleiden naar nog taalrijker lesgeven en hoe we de aandacht hiervoor 'wakker' kunnen houden.Meerdere dataOp locatie
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- Dag beginnende leraren - Nederlands - dag 2We ondersteunen je als startende leerkracht bij je instap in het onderwijs.12 februari 2025Brugge
- Dagen voor beginnende leraren so zij-instromers regio Oost-VlaanderenSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.22 januari 2025Op locatie en online
- (Terugkom)dag voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 20 november 2024Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnend leraar. Ben je 2 tot 5 jaar in dienst, dan kan je op 20 november met je vakspecifieke vragen terecht bij je pedagogisch begeleider.20 november 2024Gent
- Infomoment: Interpretatie dashboards Vlaamse ToetsenEind september krijgt elke school een eerste keer de resultaten van de Vlaamse toetsen op schoolniveau te zien. Tijdens dit initiatief loodsen we je door de verschillende dashboards en geven we duiding bij hoe je deze kan interpreteren.Te bepalenTe bepalen