3
Marketing in beweging: van strategie naar mix
We willen jou als leraar inspireren om met het leerplandoel “De leerlingen illustreren hoe een onderneming haar marketingmix samenstelt op basis van haar marketingstrategie” aan de slag te gaan. We geven aan wat de minimale verwachting is, welke leerinhouden aan bod kunnen komen en hoe je met leerlingen vanuit concrete en herkenbare contexten dit leerplandoel kan realiseren.
Hoe kan je leerlingen samen over de meet krijgen via convergente differentiatie? (deel 1)
Hieronder vind je drie aanbevelingen die kunnen helpen om alle leerlingen over de meet te krijgen.
Leerstrategieën concrete voorbeelden voor economie
Leren gebeurt nooit op een geïsoleerde wijze: je leert maar leren door iets te leren. Het is van belang dat leren leren binnen een vak wordt geïntegreerd met aandacht voor het individuele leer- en groeiproces van de leerling. Behalve het vakspecifieke aspect is het belangrijk om over vakken heen gelijkgericht te werken. Denken we bijvoorbeeld aan meer generieke vaardigheden zoals oriënteren of plannen, structureren, verklaren, controleren en bijsturen. Ten slotte is het waardevol om leerlingen leer- en keuzestrategieën aan te leren die hen soms uit hun comfortzone halen. Inzetten op leerstrategieën is een middel om het leren van leerlingen te versterken. Meer info over leren leren in het secundair onderwijs vind je hier. Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden uitgewerkt aan de hand van enkele leerplandoelen voor economie en organisatie.