Leerlingen doen groeien in ‘leren leren’? We inspireren je graag met twee concrete voorbeelden van hoe schoolteams aan de slag gaan met de krachtlijn ‘betekenisvol leren en kiezen’. Bovendien is werken met voorbeelden een krachtige leerstrategie die we hier toepassen op het leren van de school als organisatie.
We geven je meteen enkele aandachtspunten mee:
o Bouw verder op bestaande sterktes van je school.
o Neem voorbeelden niet zomaar over. Ook voor de betrokken scholen is het een proces van proberen, evalueren en bijsturen.
o Betrek de nodige stakeholders bij het vertalen naar de eigen schoolcontext.
Heb je zelf inspirerende voorbeelden, laat het ons weten!
Net zoals op heel wat scholen ondernam het team van het Spectrumcollege in Beringen al heel wat acties rond ‘leren leren’, maar het effect bleef beperkt. Daarom vertrokken ze vanuit de noden van de leerlingen om gelijkgericht in te zetten op planningsvaardigheden. In het voorbeeld zie je de weg die ze hebben afgelegd om tot een actief gebruik van de planningsagenda en een nieuw ontworpen bureelonderlegger te komen.
In Merksem liep de spanning bij de leerlingen hoog op in het examenseizoen. Met het team gingen ze op zoek naar oorzaken, om grip te krijgen op het stressniveau van de leerlingen en zo tot meer betrouwbare resultaten te komen. Nieuwsgierig naar hun stressbarometer? Bekijk dan vooral het volgend voorbeeld.
Ken je onze leerfiches al? Ze bevatten 24 wetenschappelijk onderbouwde leerstrategieën en zetten leerling en leraar op weg om écht meer leereffecten te behalen. Je kan de waaier bestellen via onze Propagina (Leerfiches: leren, hoe doe je dat? Op school, thuis en op de werkplek (katholiekonderwijs.vlaanderen)). Je hoeft deze uitdaging echter niet alleen aan te gaan. In de online nascholing Professionalisering (nascholing.be) inspireren we leraren om effectieve leerstrategieën in te zetten tijdens de les en zo leer- en tijdswinst te boeken. De nascholing Professionalisering (nascholing.be) ondersteunt beleidsteams dan weer om een haalbaar en effectief ‘leren leren’-beleid te implementeren.