Een puzzeloefening om in team kennis te maken met de kwaliteitsverwachtingen en- beelden uit het referentiekader voor onderwijskwaliteit
Het referentiekader voor onderwijskwaliteit, ook wel het OK of ROK kader genoemd, is een referentiekader dat de minimale gemeenschappelijke verwachtingen van kwaliteitsvol onderwijs uitzet.
Je teamleden hebben al een beeld van het ontstaan en de betekenis van het referentiekader voor onderwijskwaliteit. Ze weten dat het referentiekader de minimale gemeenschappelijke verwachtingen over onderwijskwaliteit bundelt, en dat het een kader is om in dialoog te gaan over de eigen kwaliteit en deze verder te ontwikkelen.
Het document in bijlage bestaat uit kaarten met de rubrieken (donkerblauwe kaarten) kwaliteitsverwachtingen (blauwe kaarten) en beelden (witte kaarten). Laat je teamleden de uitgeknipte kaarten samenbrengen, door bij elke kwaliteitsverwachting het bijhorende kwaliteitsbeeld te zoeken. De rubrieken kunnen helpen om de oefening te structureren. Afhankelijk van hoe je het aanpakt, kan de oefening 20 tot 50 minuten duren.