Verken het OK kader met de OK-Puzzel

Een puzzeloefening om in team kennis te maken met de kwaliteitsverwachtingen en- beelden uit het referentiekader voor onderwijskwaliteit

Inhoud en visie

sla link op in klembord

Kopieer

Het referentiekader voor onderwijskwaliteit, ook wel het OK of ROK kader genoemd, is een referentiekader dat de minimale gemeenschappelijke verwachtingen van kwaliteitsvol onderwijs uitzet.

Randvoorwaarden

sla link op in klembord

Kopieer

Je teamleden hebben al een beeld van het ontstaan en de betekenis van het referentiekader voor onderwijskwaliteit. Ze weten dat het referentiekader de minimale gemeenschappelijke verwachtingen over onderwijskwaliteit bundelt, en dat het een kader is om in dialoog te gaan over de eigen kwaliteit en deze verder te ontwikkelen.

Gebruik

sla link op in klembord

Kopieer

Het document in bijlage bestaat uit kaarten met de rubrieken (donkerblauwe kaarten) kwaliteitsverwachtingen (blauwe kaarten) en beelden (witte kaarten). Laat je teamleden de uitgeknipte kaarten samenbrengen, door bij elke kwaliteitsverwachting het bijhorende kwaliteitsbeeld te zoeken. De rubrieken kunnen helpen om de oefening te structureren. Afhankelijk van hoe je het aanpakt, kan de oefening 20 tot 50 minuten duren.

  • Je kunt de groep ook verdelen in kleine groepen en elk groepje één of enkele rubrieken laten puzzelen. Bijkomend kun je hen vragen in eigen woorden toelichting te geven. Hiermee win je tijd.
  • Je kunt de oefening extra uitdagend maken door bijkomend ook te vragen de verwachtingen inhoudelijk te clusteren zonder de rubrieken op voorhand mee te geven.

Over deze databank

In deze toolbox vind je praktische werkvormen en instrumenten om samen met je schoolteam, leerlingen en ouders te werken aan kwaliteitsontwikkeling. We vullen deze toolbox regelmatig aan met nieuwe instrumenten.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio