Deze praktijkgids biedt je een aantal concrete tips, werkvormen en reflectievragen om meer betekenis te geven aan data.
De praktijkgids bevat zeven bouwstenen om succesvol betekenis te geven aan data om de praktijk te verbeteren, waarvan de eerste drie bouwstenen fundamentele bouwstenen zijn. Per bouwsteen vind je meer informatie en een reeks reflectievragen.
Deze praktijkgids kun je gebruiken als inspirerend document waar je diverse reflectievragen/werkvormen uit kunt putten. De eerste drie bouwstenen zijn een belangrijke voorwaarde om aan de andere bouwstenen te werken. Check dus eerst of de school bouwstenen 1, 2 en 3 in voldoende mate beheerst om zelfstandig met de andere bouwstenen aan de slag te gaan.
De praktijkgids werd ontwikkeld door studenten aan de Universiteit Antwerpen in opdracht van Katholiek onderwijs Vlaanderen: Ann Jonckeere, Karlien Mennes, Leonie Nelissen, Jasper Nijlunsing, Danielle Proost, Hans Vermeylen en Vanessa Wellens.
Jonckheere, A., Mennes, K., Nelissen, L., Nijlunsing, J., Proost, D., Vermeylen, H. & Wellens, V. (2023). Betekenisgeven aan data voor een sterkere klasprakrijk. Praktijkgids interdisciplinair project o.b.v. J. Vanhoof. FSW, Opleidings-en Onderwijswetenschappen, Universiteit Antwerpen.