Krachtlijn 5 - Leerplandoel 19 (D') - K3 (D)


Domeinoverschrijdend 

Domeingebonden 

Dubbele finaliteit 

LPD 19 De leerlingen formuleren een antwoord op actuele maatschappelijke fenomenen mee op basis van historische argumenten, rekening houdend met het verschil in context tussen vroeger en vandaag.  
LPD K3      De leerlingen gebruiken historische argumenten in debatten over actuele maatschappelijke fenomenen. /

Waarom?

sla link op in klembord

Kopieer

In dit einddoel voor domeinoverschrijdende doorstroom komen alle historische inzichten samen: historisch referentiekader, bronnenonderzoek, historische redeneerwijzen, causale verbanden, verleden-heden-toekomst ...) samen. Leerlingen nemen een historisch perspectief in door gebeurtenissen in het heden te bekijken, in een langetermijnperspectief te plaatsen; door de eigen persoon, identiteit en het eigen handelen in een historisch perspectief te beschouwen, historische en actuele fenomenen vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken en het anders-zijn van het verleden en van andere culturen te aanvaarden.

Wat?

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen nemen een historisch perspectief in door gebeurtenissen in het heden te bekijken, in een langetermijnperspectief te plaatsen; door de eigen persoon, identiteit en het eigen handelen in een historisch perspectief te beschouwen, historische en actuele fenomenen vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken en het anders-zijn van het verleden en van andere culturen te aanvaarden.

Aandachtspunten

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen hoeven nooit louter op basis van historische argumenten een antwoord te formuleren op een actuele maatschappelijke uitdaging. Hun eigen waarden, normen en denkbeelden en die van (groepen in) de samenleving spelen uiteraard mee. Het verleden kan wel worden meegenomen in het denkproces, als bron van inspiratie. Het gaat om leren met het verleden en niet zozeer uit het verleden. Er bestaan immers geen algemene wetmatigheden en elke historische context is anders en dus uniek. 

Dit leerplandoel is een soort einddoel voor de leerlingen uit de domeinoverschrijdende doorstroom, een keuzedoel voor domeingebonden doorstroom en geen specifiek doel voor dubbele finaliteit, maar in dit leerplan is de visie wel geïntegreerd in andere doelen.  

Hoe?

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt dit leerplandoel koppelen aan de onderzoekscompetenties.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio