Inspiratie bij leerplandoel 5

We willen je als leraar inspireren om aan de minimale verwachting van het leerplandoel te voldoen.

Leerplandoel 5 (LPD 5)

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen analyseren opvoedingssituaties aan de hand van pedagogische modellen met aandacht voor risico- en beschermende factoren op micro-, meso- en macroniveau.

Inhoud

sla link op in klembord

Kopieer

Alles dat in het meervoud staat in het leerplandoel: minstens 2
Wat moet er dus minimaal aan bod komen (in didactiek en evaluatie), uitbreiden mag uiteraard: 

  • minstens 2 opvoedingssituaties
  • minstens 2 pedagogische modellen (concrete voorbeelden van modellen: zie wenk leerplan)
  • minstens 2 beschermende factoren op micro-, meso- en macroniveau (= minstens 2 op elk niveau)
  • minstens 2 risicofactoren op micro-, meso- en macroniveau (= minstens 2 op elk niveau)

Handelingswerkwoord analyseren in relatie tot de inhoud van LPD 5

sla link op in klembord

Kopieer

Verbanden zoeken tussen gegeven data en een (eigen) besluit trekken

sla link op in klembord

Kopieer

Deze omschrijving van analyseren vinden we terug in het glossarium van het leerplan. Dit moet je steeds bekijken in relatie tot de inhoud van het leerplandoel. Bij LPD 5 verwachten we dus dat leerlingen verbanden zoeken tussen opvoedingssituaties en risicofactoren en beschermende factoren op verschillende niveaus, op basis van een pedagogisch model.
 
Analyseren wordt interessant als je zinvol gebruik maakt van de gemaakte analyse en een besluit formuleert. Enkele aandachtspunten bij dat analyseren:

  • Er wordt ‘iets’ ontleed.
    • Dat ‘iets’ kan van alles zijn: een casus, artikel, film … ​
      Bij LPD 5 gaat dat iets over een opvoedingssituatie.
    • Dat ‘iets’ heeft een zekere complexiteit (met relevante, minder relevante en niet-relevante aspecten), zodat het niet volstaat om louter op begripsniveau te werken​
    • Bij het ontleden kunnen er al verbanden worden vastgesteld.

  • Degene die analyseert doet dat altijd met een bepaalde ‘bril’​
    Bij LPD 5 is de bril een pedagogisch model. We gaan vanuit de bril van het pedagogisch model kijken naar de opvoedingssituatie.

  • Vervolgens doen we nog iets met de analyse (het ontleden van hierboven). We analyseren niet zomaar, het heeft een doel. We hebben ervoor gekozen om te werken met 2 doelen ter inspiratie:​
    • Een beargumenteerde inschatting maken (ALERT)​
      = iets vaststellen, een verklaring formuleren …​
      Bij LPD 5 ga je een inschatting maken vanuit de inzichten van een pedagogisch model.
    • Een beargumenteerd advies geven (ADVICE)​
      = tips aanreiken, aanbevelingen doen …​
      Bij LPD 5 ga je advies geven vanuit de inzichten van een pedagogisch model.
     

Hoe kan deze info je inspireren bij didactiek en evaluatie van LPD5?

sla link op in klembord

Kopieer

Enkele inspiratievragen met als doel om een beargumenteerde inschatting te maken (ALERT):

  • Analyseer de opvoedingssituatie van 'persoon x' in deze casus aan de hand van het balansmodel van Bakker. Bespreek hierbij de beschermende en risicofactoren op micro-, meso- en macroniveau. Formuleer een eigen besluit over de balans tussen deze factoren in persoon x zijn situatie.

    Tip: bepaal even aan de hand van volgende items of de vraag aansluit bij de verwachtingen van het LPD:
    • Analyseren met als doel om een beargumenteerde inschatting te maken:
      De leerling moet een verklaring/interpretatie 
      maken omtrent hoe zit het met de balans tussen de risicofactoren en beschermende factoren op de verschillende niveaus.
    • Het gaat over een opvoedingssituatie:
      bepalen op basis van de situatie in de casus van persoon x
    • ​Vanuit een pedagogisch model wordt gekeken naar deze opvoedingssituatie: 
      Balansmodel van Bakker
    • Het gaat over risico- en beschermende factoren binnen deze opvoedingssituatie:
      Het balansmodel van Bakker heeft aandacht voor de balans tussen
      beschermende en risicofactoren op verschillende niveaus.

  • Verklaar de balans in de gezinssituatie/opvoedingssituatie van persoon x vanuit het balansmodel van Bakker. 
  • Aanvullend op het vorige: Welke bijkomende informatie in de conclusie zou een ander pedagogisch model je kunnen bijbrengen bij het bekijken van deze opvoedingssituatie (= een tweede model betrekken bij bovenstaande vraag)
  • ... 
 
Een inspiratievraag met als doel advies geven bij een opvoedingssituatie (ADVICE):
  • Aanvullend op bovenstaande vraag: Analyseer de opvoedingssituatie van 'persoon x' in deze casus aan de hand van het balansmodel van Bakker. Bespreek hierbij de beschermende en risicofactoren op micro-, meso- en macroniveau. Formuleer een eigen besluit over de balans tussen deze factoren in persoon x zijn situatie.

    --> Geef 2 tips om beter om te gaan met de uitdagingen in deze opvoedingssituatie (vanuit een pedagogisch model).

    Tip: bepaal even aan de hand van volgende items of de vraag aansluit bij de verwachtingen van het LPD: 
    • Analyseren met als doel om advies te geven:
      tips
    • Het gaat over een opvoedingssituatie:
      bepalen op basis van de situatie in de casus van persoon x 
    • Vanuit een pedagogisch model wordt gekeken naar deze opvoedingssituatie: 
      Vanuit het balansmodel van Bakker
      worden tips gegevens bij deze opvoedingssituatie. 
    • Het gaat over risico- en beschermende factoren binnen deze opvoedingssituatie:
      Er wordt verder gegaan op de zaken die vastgesteld geweest zijn in de analyse hierboven (zie risico- en beschermende factoren op micro-, meso- en/of macroniveau).

    Tip: een beargumenteerde inschatting maken is hier nodig om tot advies te kunnen komen. Het vermijdt ook dat er zomaar tips worden gegeven zonder een voorafgaande analyse.

Inspiratie bij het bepalen van een leerlijn

sla link op in klembord

Kopieer

We kunnen niet verwachten dat leerlingen zomaar kunnen analyseren. We zullen hen echt moeten aanleren wat er verwacht wordt bij de analyse en het formuleren van de conclusie van een analysevraag. Bouw dit op met de leerlingen aan de hand van een leerlijn.
 
Let er ook op dat er voldoende oefenkansen zijn tijdens de les alvorens dit te evalueren via bv. een toets of examen. Oefen ook op dezelfde complexiteit, soort vraagstelling ...

Van eenvoudig naar complex

sla link op in klembord

Kopieer

Lengte van de casus

sla link op in klembord

Kopieer

Een langer artikel/een langere uitgeschreven situatie/... kan de complexiteit verhogen

Gekende theorieën - niet gekende theorieën

sla link op in klembord

Kopieer

In de opbouw van de leerlijn kun je erover nadenken om leerlingen eerst te laten oefenen met gekende pedagogische modellen. Hou er bij dit leerplandoel wel rekening mee dat ze geen voorkennis hebben vanuit de leerplandoelen van de 2de graad. In dit geval gaat het dus eerder over: welk pedagogisch model heb je eerst aangebracht?

Het al dan niet vermelden van de theorie in de vraag

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt de complexiteit verhogen door het pedagogisch model niet te vermelden in de vraagstelling.

Het aantal theorieën dat je betrekt bij de vraag

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt de moeilijkheidsgraad laten variëren door één of meerdere modellen te betrekken in de opdracht.

Het aantal bronnen dat je betrekt bij de vraag

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt leerlingen vragen om hun antwoorden te baseren op informatie uit één enkele bron (bv. de gekregen casus) of uit verschillende bronnen (bv. de casus en een bijkomende tekst in bijlage omtrent een ander model). Didactische tip: je zou mogelijke bijkomende bronnen (bv. krantenartikels) kunnen meegeven voor een toets/examen.

Alter en/of advce

sla link op in klembord

Kopieer

We verwachten dat de leerlingen komen tot analyseren waarbij ze een verband of verbanden gaan leggen en een besluit gaan formuleren volgens de verwachting van het leerplandoel. Alert en advice kunnen inspiratie bieden om leerlingen te leren iets zinvols te doen met de analyse die ze maken. Het is niet zo dat beide soorten vragen aan bod moeten komen.

Verschillende combinaties

sla link op in klembord

Kopieer

Ten slotte kun je spelen met verschillende combinaties van de zaken hierboven. Bv. je kunt een eenvoudige casus vanuit verschillende modellen laten bekijken of juist één complexe situatie vanuit slechts één model laten analyseren ...

...

Van veel tot weinig ondersteuning

sla link op in klembord

Kopieer

Formulering van de vraag

sla link op in klembord

Kopieer

Je hebt eenvoudigere en moeilijkere formuleringen van een vraag (bv. als het model dat de leerlingen moeten gebruiken al dan niet in de vraag zelf staat). Je kunt de keuze maken om met de leerlingen heel duidelijk vast te leggen welke soort vraag of vragen je zal stellen op bv. toetsen of examens. Stel dat je dit minder duidelijk wil vastleggen, dan zal je in je didactiek goed moeten oefenen op verschillende soorten vraagstellingen zodat de leerlingen goed voorbereid worden op een variatie aan vraagstellingen.

Hints om de casus te ontleden en een conclusie te vormen

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt bv. (in het begin) opstapvragen voorzien om zo de leerling te helpen om stap voor stap de casus te ontleden.  
 
Enkele mogelijke opstapvragen bij een casus passend bij LPD 5:

  • Welk pedagogisch model moet ik gebruiken voor de analyse?  
  • Wat is het doel van de analyse? 
  • Wat is het thema/de uitdaging van de opvoedingssituatie?  
  • Wie zijn de belangrijkste actoren in deze opvoedingssituatie? (personen, groepen, organisaties) 
  • Op welk niveau situeer je deze actoren? (op micro, meso en macroniveau) / primair, secundair, tertiair) 
  • Wat zijn de beschermende factoren op micro, meso- en/of macroniveau?  
  • Wat zijn de risicofactoren factoren op micro, meso- en/of macroniveau?  
  • ... 
 Je kunt ook een opbouw voorzien in het begeleiden van de leerlingen bij het formuleren van een conclusie op een analysevraag. Zo kun je in het begin duidelijk(er) aangeven wat je verwacht in het antwoord/de conclusie.

Aantal zelfstandige stappen in het analyseproces

sla link op in klembord

Kopieer

In opbouw kun je leerlingen zelfstandig laten oefenen op een deel van het analyseproces.  
Je kunt bv. leerlingen zelfstandig laten oefenen op het ontleden en klassikaal bekijken om de conclusie te formuleren. Leerlingen kunnen ook in groepjes nadenken over een deel van de analyse ...

Visuele ondersteuning bij het beantwoorden van de vraag

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt het antwoord al dan niet voorstructureren zodat leerlingen goed weten wat van hen wordt verwacht in het antwoord.

  • Dit zou kunnen via de vragen die hierboven genoteerd staan bij ‘hints om de casus te ontleden en de conclusie te vormen’.
  • Je kunt een schrijfkader voorzien (bv. 2 vakjes, 1 met analyse en 1 met conclusie), zodat de leerlingen duidelijk kunnen zien dat ze ruimte hebben om een analyse te maken en een conclusie te voorzien. 
  • Graphic organizers kunnen ook een manier zijn om deze visuele ondersteuning te bieden. 
     Bv. Verklaar de balans in de gezinssituatie van persoon x vanuit het balansmodel van Bakker.

Stap 1: Noteer boven de pijl, voor de verschillende niveaus, de risicofactoren voor het kind. 
 
Stap 2: Noteer onder de pijl voor de verschillende niveaus, de beschermende factoren voor het kind. 
 
Stap 3: Noteer naast de grote pijl de conclusie omtrent de balans tussen draagkracht en draaglast.

Enkele casussen ter inspiratie

sla link op in klembord

Kopieer

Hou er rekening mee dat de antwoorden bij deze casussen maar een mogelijk antwoord zijn. De verwachtingen,  wat je verwacht in de analyse en de conclusie, bepaal je uiteraard zelf als leraar.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio