Om de leerplandoelen te vertalen in een uitdagend aanbod kan dit inspiratiedocument ondersteunend zijn.
Autotechnieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektronicatechnieken S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Koel- en warmtetechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Industriële ICT B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Mechanische vormgevingstechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Podiumtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Vliegtuigtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze zelf te vertalen in een uitdagend aanbod voor de leerlingen.
Op deze pagina geven we suggesties om de leerplandoelen te vertalen naar een schooleigen invulling van het curriculum. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplandoel' te behandelen terwijl je in de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' een aantal mogelijkheden krijgt om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.
Zo’n aantrekkelijk en uitdagend aanbod samenstellen uit basisleerinhoud en extra’s, binnen de leefwereld van de jongeren en de context van hun studierichting, is een hele klus. Er wordt gerekend op de professionaliteit van het team van vakleraren om die klus te klaren.
Je kan de ondersteuning op deze pagina gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learningpakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studierichting of om nieuwe leermiddelen uit te werken.
Dit document is van toepassing op de derde graad D/A-finaliteit Autotechnieken, Elektromechanische technieken, Elektrotechnieken, Industriële ICT, Koel- en warmtetechnieken, Mechanische vormgevingstechnieken, Podiumtechnieken, Vliegtuigtechnieken.
Hieronder worden een aantal werkwoorden die in het glossarium van het leerplan staan verduidelijkt
De leerlingen leggen het verband tussen positie, tijdstip, de ogenblikkelijke en gemiddelde waarde van snelheid en versnelling bij de horizontale worp.
Leerplandoel: III-ElTe-da LPD 34, III-MeVo-da LPD 39, III-Aut-da LPD 25, III-Vli-da LPD 33
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen leggen het verband tussen positie, tijdstip, de ogenblikkelijke en gemiddelde waarde van snelheid en versnelling bij de eenparige cirkelvormige beweging.
Leerplandoel: III-ElTe-da LPD 33, III-MeVo-da LPD 38, III-Aut-da LPD 24, III-Vli-da LPD 31
De leerlingen verklaren de werking van een technische toepassing (uit een vliegtuig) aan de hand van de eenparige cirkelvormige beweging.
Leerplandoel: III-Ele-da LPD 44, III-InICT-da LPD 32, III-KoWa-da LPD 20, III-Vli-da LPD 32
De leerlingen plaatsen en bedienen podiummechanica en verklaren het werkingsprincipe aan de hand van de eenparige cirkelvormige beweging.
Leerplandoel: III-Pod-da LPD 17
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Voor III-ElTe-da, III-MeVo-da, III-Aut-da, III-Vli-da:
Voor III-Ele-da, III-InICT-da, III-KoWa-da, III-Vli-da, III-Pod-da:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen stellen de krachten- en krachtenmomentbalans op in functie van statisch evenwicht in 3D.
Leerplandoel: III-EMT-da LPD 35
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
Hieronder kan je een vergelijkend document terugvinden voor de doelen Mechanica in 3de graad D- en D/A-finaliteit.