Inspiratie bij het vertalen van leerplandoelen Mechanica - 3de graad - D/A-finaliteit, domein STEM

Om de leerplandoelen te vertalen in een uitdagend aanbod kan dit inspiratiedocument ondersteunend zijn.

De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze zelf te vertalen in een uitdagend aanbod voor de leerlingen.

Op deze pagina geven we suggesties om de leerplandoelen te vertalen naar een schooleigen invulling van het curriculum. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplandoel' te behandelen terwijl je in de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' een aantal mogelijkheden krijgt om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.

Zo’n aantrekkelijk en uitdagend aanbod samenstellen uit basisleerinhoud en extra’s, binnen de leefwereld van de jongeren en de context van hun studierichting, is een hele klus. Er wordt gerekend op de professionaliteit van het team van vakleraren om die klus te klaren.

Je kan de ondersteuning op deze pagina gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learningpakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studierichting of om nieuwe leermiddelen uit te werken.

Dit document is van toepassing op de derde graad D/A-finaliteit Autotechnieken, Elektromechanische technieken, Elektrotechnieken, Industriële ICT, Koel- en warmtetechnieken, Mechanische vormgevingstechnieken, Podiumtechnieken, Vliegtuigtechnieken.

Hieronder worden een aantal werkwoorden die in het glossarium van het leerplan staan verduidelijkt 

  • Analyseren: verbanden zoeken tussen gegeven data en een (eigen) besluit trekken
  • Kwantificeren: beredeneren door gebruik te maken van verbanden, formules, vergelijkingen …
  • Verklaren: motiveren, uitleggen waarom

De leerlingen leggen het verband tussen positie, tijdstip, de ogenblikkelijke en gemiddelde waarde van snelheid en versnelling bij de horizontale worp.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-ElTe-da LPD 34, III-MeVo-da LPD 39, III-Aut-da LPD 25, III-Vli-da LPD 33

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:  

  • Uit animaties of experimenten de verbanden tussen beginsnelheid en worpafstand leggen
  • Begrippen ogenblikkelijke en gemiddelde waarde van snelheid, versnelling, afstanden (positie), met aandacht voor notatie van tijdsafhankelijke grootheden kennen. 

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan: 

  • Berekenen van de worpafstand
  • Schuine worp

De leerlingen leggen het verband tussen positie, tijdstip, de ogenblikkelijke en gemiddelde waarde van snelheid en versnelling bij de eenparige cirkelvormige beweging.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-ElTe-da LPD 33, III-MeVo-da LPD 38, III-Aut-da LPD 24, III-Vli-da LPD 31

De leerlingen verklaren de werking van een technische toepassing (uit een vliegtuig) aan de hand van de eenparige cirkelvormige beweging.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Ele-da LPD 44, III-InICT-da LPD 32, III-KoWa-da LPD 20, III-Vli-da LPD 32

De leerlingen plaatsen en bedienen podiummechanica en verklaren het werkingsprincipe aan de hand van de eenparige cirkelvormige beweging.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Pod-da LPD 17

Aanbevolen vanuit het leerplandoel: 
Voor III-ElTe-da, III-MeVo-da, III-Aut-da, III-Vli-da:

  • Algemene begrippen en formules ECB
  • Veranderlijke en constante grootheden bij ECB
  • Begrippen afstanden (positie), ogenblikkelijke en gemiddelde waarde van snelheid en versnelling kennen.
  • Verbanden tussen grootheden leggen door gebruik te maken van educatieve apps, experiment, video- analyse,…
  • Normale (of radiale) versnelling
  • Centripetale en centrifugale krachten
  • Overbrengingsmechanismen
Voor III-Ele-da, III-InICT-da, III-KoWa-da, III-Vli-da, III-Pod-da:
  • Vertrekken vanuit toepassingen binnen de contexten van de studierichting
  • Voorbeelden: (elektro)motor, overbrengingsmechanisme, mechanisme zoals takel, rolluik, lift, …

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:  

  • Omtreksnelheid, hoeksnelheid berekenen
  • Rekenen in radialen
  • Overbrengingsmechanismen berekenen
  • Verbanden tussen toerental en koppel in overbrengingsmechanismen
  • Arbeid en vermogen bij een ECB 

De leerlingen stellen de krachten- en krachtenmomentbalans op in functie van statisch evenwicht in 3D.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-EMT-da LPD 35

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:

  • Vrij maken van een lichaam
  • Evenwichtsvoorwaarden: krachten en momentenbalans

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:

  • Reactiekrachten bepalen met gekregen rekenblad, 3D tekensoftware, programma’s,… 

Overzicht

sla link op in klembord

Kopieer

Hieronder kan je een vergelijkend document terugvinden voor de doelen Mechanica in 3de graad D- en D/A-finaliteit.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio