Naast het kunnen zijn in het vak informatica ook de attitudes belangrijk. Informatica-attitudes zijn onder andere:
De meeste kan men door middel van speciale oefeningen meten. Een paar voorbeelden:
Attitudes kunnen we ook beoordelen door concrete gedragingen te observeren. Niet het vermoede gedrag maar het manifeste gedrag zal voorwerp zijn van beoordeling van attitudes.
Voorbeeld 1. Kritische gerichtheid kan beoordeeld worden op basis van volgende gedragingen:
Voorbeeld 2. Nauwkeurigheid kan beoordeeld worden op basis van volgende gedragingen:
De beoordeling van attitudes verloopt in fasen:
Er is geen verplichting om een evaluatiemodel te gebruiken. Het is ook niet noodzakelijk om attitudes elke les te evalueren. Het is wel belangrijk dat er aandacht besteed wordt aan de attitudes. Zoals hierboven reeds gesteld, kun je mits een juiste vraagstelling, de belangrijkste informatica-attitudes evalueren via oefeningen.
De scores voor de attitudes kun je verrekenen in de totaalpunten voor het vak informatica. Let er wel op dat het hier over totaal andere punten gaat dan de resultaten die de leerling behaald heeft op de toetsen. Het kan niet dat de scores voor de attitudes een leerling-tekort ophalen. Vandaar dat je deze scores maar voor een klein percentage mag laten meetellen.