Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Voorbeeld - Afstemming leerplan B+S met STEMmige contexten

Om in de derde graad van de dubbele finaliteit meer betekenis te geven aan de wiskundige concepten kunnen we best op regelmatige basis verbanden leggen met de inhouden van de specifieke studierichtingsleerplannen. Bovendien kunnen we op die manier wellicht de motivatie van de leerlingen voor het vak wiskunde verhogen. Overigens werken we zo aan leerplandoel 1 van het leerplan wiskunde voor de dubbele finaliteit van de derde graad. De leerlingen moeten volgens dit doel fenomenen uit de realiteit beschrijven aan de hand van wiskundige concepten. Dit kan door voldoende richtingspecifieke contexten aan bod te laten komen.

Instructievideo maken met PowerPoint

Het maken van instructievideo’s is een krachtige manier om kennis over te dragen en leerlingen te ondersteunen in hun leerproces. Instructievideo’s bieden een visuele en interactieve methode om wiskundige concepten en vaardigheden op een begrijpelijke manier uit te leggen. Het gebruik van instructievideo’s kan je lessen verrijken en de betrokkenheid van je leerlingen vergroten.

Wiskunde en Taal

Het wiskundeonderwijs is taliger geworden door het werken vanuit betekenisvolle contexten en vanuit een meer probleemgerichte aanpak. Ook onze leerplannen vragen aandacht voor taalvaardigheid: het begrijpen en gebruiken van wiskunde terminologie, het omzetten van gewone taal naar formele wiskundetaal en omgekeerd.
In de wiskundelessen moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.

Voorbeeld - Tweedegraadsfuncties

In alle leerplannen wiskunde van de tweede graad D-finaliteit en in de leerplannen wiskunde B+S en B+S’’ van de derde graad D/A-finaliteit staan één of meerdere leerplandoelen over tweedegraadsfuncties. In deze opdracht komen functies met voorschrift van de vorm f(x)=a.x2 aan bod alsook het oplossen van tweedegraadsvergelijkingen.

Voorbeeld - Exponentiële groei

In alle leerplannen wiskunde van de derde graad D/A- en D-finaliteit staat een leerplandoel over exponentiële groei.

Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde

Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.

Vergelijking van de leerplannen wiskunde van de derde graad D/A-finaliteit

In dit document vergelijken we alle leerplannen wiskunde van de derde graad D/A-finaliteit met elkaar.

Reflectiedocument voor de vakgroep

Dit inspiratiedocument kun je gebruiken om met de vakgroep te komen tot een gelijkgerichte visie over de onderwijsleerpraktijk.

Ondersteuning bij het opstellen van een jaarplan - lestijdensuggestie - wiskunde in de 3de graad D en DA

In dit document vind je enkele handvatten om te komen tot een graad- en/of jaarplanning. Je vindt hier ook voor elk leerplan wiskunde van de derde graad een suggestie van het aantal lestijden per leerinhoud.

Oplossen van problemen - wiskunde in de A-stroom, D- en D/A-finaliteit

In de nieuwe leerplannen wiskunde van het so staat een leerplandoelstelling over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio