4
Hoe kan je leerlingen samen over de meet krijgen via convergente differentiatie? (deel 1)
Hieronder vind je drie aanbevelingen die kunnen helpen om alle leerlingen over de meet te krijgen.
Hoe leerlingen motiveren voor economie in het secundair onderwijs?
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan economie voor sommige leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor economie te versterken.
Presentatie onderzoekscompetentie binnen het domein Economie en organisatie D/A-finaliteit
In de onderstaande presentatie vind je meer toelichting rond het leerplandoel: 'De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specieke eindtermen van de studierichting.'
Realiseren van de onderzoekscompetentie in het vak Toegepaste bedrijfswetenschappen
Onderzoek doen betekent dat je op een systematische manier gegevens verzamelt en analyseert om een antwoord te geven op een kennis- of een praktijkvraag. Om het doel over onderzoekscompetentie te bereiken, doorloopt de leerling minstens één keer een volledige onderzoekscyclus. Die bestaat uit verschillende fasen zoals oriëntatie, probleem(stelling) of onderzoeksvraag, onderzoeksmethode, gegevensverzameling, analyse, conclusie, rapportering. In deze bijdrage suggereren we enkele relevante onderzoeksthema's en mogelijke onderzoeksvragen.