6
Als taal technologie wordt
Collega pedagogisch begeleider Kim Expeels maakte een knap leerpad rond taal als technologie. Op basis van enkele actuele publicaties geeft ze achtergrondinformatie en leerlingactiviteiten rond de werking, kansen en gevaren van taaltechnologie. Deze SWAY bevat boeiende startinformatie voor alle leerplandoelen Taaltechnologie.
Taaltechnologie - verschillende invalshoeken
In dit document bieden Brecht Berteloot, Lisanne Coudron en Tim van Roey een inhoudelijk samenhangende lessenreeks aan van vier lesuren voor de eenpolige richting Moderne Talen. Het overkoepelende thema van deze lessenreeks is ‘taaltechnologie’.
Ondertiteling
Leerkracht Frederik De Ridder deelt een les waarbij leerlingen aan de hand van enkele AI-toepassingen nagaan hoe automatische ondertiteling werkt, wat de kansen zijn en waar de beperkingen liggen. Ze wegen af welke meerwaarde technologie heeft voor de taalprofessional.
Een interview herschrijven
Leerkracht Frederik De Ridder deelt een boeiende les taalredactie waarbij leerlingen een interview via AI automatisch transcriberen. Het resultaat herschrijven ze voor een specifiek doelpubliek.
Bits en brabbeltaal
Dit document bevat een uitgewerkte lessenreeks waarin leerlingen kennismaken met de manier waarop computers taal aanleren. Ze krijgen inzicht in de beperking van taalverwerving bij computers en stellen een schema op op basis van een tekst.
Onderzoekscompetentie Moderne talen
In de onderstaande documenten vind je een algemene aanzet en een uitgewerkt voorbeeld om te werken rond het leerplandoel: "De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting."