7
Statistiek in de derde graad
Om je te ondersteunen bij het geven van statistiek in de derde graad stellen we een syllabus, workshop en organisatiemodellen ter beschikking.
Voorbeeld onderzoekscyclus - Vergelijking van leeftijden van man en vrouw bij heterokoppels
In de leerplannen wiskunde en statistiek van de derde graad D-finaliteit staat een specifiek leerplandoel over onderzoekscompetenties. Je vindt hier een voorbeeld voor een onderzoekscyclus behorende bij de specifieke inhoud: hypothesetoetsen.
Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde
Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.
Onderzoekscompetentie Statistiek
In de leerplannen Statistiek III-Sta-d en III-Sta’-d staat een leerplandoel over onderzoekscompetentie. We geven je meer duiding en enkele inspirerende voorbeelden bij deze doelstelling.
Statistiek in de 3de graad D-finaliteit Humane Wetenschappen en Welzijnswetenschappen: organisatiemodellen - jaarplanning - lestijdenverdeling
In dit document vind je enkele handvatten om te komen tot een graad- en/of jaarplanning voor de leerplannen Statistiek. Je vindt hier ook voor elk leerplan Statistiek van de derde graad een suggestie van het aantal lestijden per leerinhoud/leerplandoel.We geven eerst enkele suggesties voor verschillende mogelijke organisatiemodellen voor Statistiek in de richtingen Humane Wetenschappen.