6
Hoe leerlingen motiveren voor economie in het secundair onderwijs?
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan economie voor sommige leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor economie te versterken.
Leerlijn 2de graad Organisatie en logistiek naar 3de graad Onthaal, organisatie en sales als verkoopmedewerker
Deze leerlijn biedt een helder overzicht van de samenhang tussen de leerplandoelen van de tweede graad “Organisatie en logistiek” en de derde graad “ Onthaal, organisatie en sales”. Het doel van deze leerlijn is om jou en je collega’s te ondersteunen bij het creëren van een vloeiende overgang tussen leerinhouden en aanpakken in beide graden.
Het vertrekpunt is het leerplan Organisatie en logistiek van de tweede graad (II-Orlo-a), met telkens een koppeling naar de leerplandoelen van de derde graad (III-OOS-a). Zo krijgen jij en je collega’s een duidelijk beeld van hoe de leerdoelen in de tweede graad een fundament vormen voor verdere verdieping in de derde graad. Je kan deze leerlijn gebruiken op de manier die het beste bij jou past - online ( interactieve leerlijn) of als download.
Het vertrekpunt is het leerplan Organisatie en logistiek van de tweede graad (II-Orlo-a), met telkens een koppeling naar de leerplandoelen van de derde graad (III-OOS-a). Zo krijgen jij en je collega’s een duidelijk beeld van hoe de leerdoelen in de tweede graad een fundament vormen voor verdere verdieping in de derde graad. Je kan deze leerlijn gebruiken op de manier die het beste bij jou past - online ( interactieve leerlijn) of als download.
Leerlijn 2de graad Organisatie en logistiek naar 3de graad Onthaal, organisatie en sales als onthaalmedewerker
Deze leerlijn biedt een helder overzicht van de samenhang tussen de leerplandoelen van de tweede graad "Organisatie en logistiek" en de derde graad “ Onthaal, organisatie en sales”. Het doel van deze leerlijn is om jou en je collega’s te ondersteunen bij het creëren van een vloeiende overgang tussen leerinhouden en aanpakken in beide graden.
Het vertrekpunt is het leerplan Organisatie en logistiek van de tweede graad (II-Orlo-a), met telkens een koppeling naar de leerplandoelen van de derde graad (III-OOS-a). Zo krijgen jij en je collega’s een duidelijk beeld van hoe de leerdoelen in de tweede graad een fundament vormen voor verdere verdieping in de derde graad. Je kan deze leerlijn gebruiken op de manier die het beste bij jou past - online ( interactieve leerlijn) of als download.
Het vertrekpunt is het leerplan Organisatie en logistiek van de tweede graad (II-Orlo-a), met telkens een koppeling naar de leerplandoelen van de derde graad (III-OOS-a). Zo krijgen jij en je collega’s een duidelijk beeld van hoe de leerdoelen in de tweede graad een fundament vormen voor verdere verdieping in de derde graad. Je kan deze leerlijn gebruiken op de manier die het beste bij jou past - online ( interactieve leerlijn) of als download.
Voorkennis activeren bij ALLE leerlingen met het KWL-schema (storyboard)
Leerlingen hebben niet allemaal dezelfde voorkennis. Met behulp van het KWL-schema (storyboard) laat je ALLE leerlingen hun voorkennis structureren en leerdoelen vaststellen: K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd.
Een goede methodiek om voorkennis actief en gericht te activeren is het gebruiken van een KWL-schema/storyboard met 3 kolommen:
K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd
Een goede methodiek om voorkennis actief en gericht te activeren is het gebruiken van een KWL-schema/storyboard met 3 kolommen:
K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd
Leerstrategieën concrete voorbeelden
Leren gebeurt nooit op een geïsoleerde wijze: je leert maar leren door iets te leren. Het is van belang dat leren leren binnen een vak wordt geïntegreerd met aandacht voor het individuele leer- en groeiproces van de leerling. In onderstaand document vind je concrete voorbeelden voor economie
NBN-normen
Meer info over de NBN-schrijfnorm.