Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Lesfiche 'Dialogisch lezen - poëzie' (literatuur)

Dialogisch lezen is een methode om literaire teksten te lezen in vijf stappen. In tegenstelling tot een traditionelere aanpak vertrekt de leerkracht niet vanuit een vooropgestelde lesinhoud en voorbereide vragen. Bij dialogisch lezen staan de literaire tekst en de lezer centraal met het doel om de lezers te trainen in hun literaire competentie. In deze lesfiche behandelen we de aanpak van de eerste drie stappen.

Lessenreeksfiche 'Meertalige posters opendeurdag' (onderzoekscompetenties)

Welke taalvariëteit en welk taalregister werken het best om leerlingen warm te maken om voor onze school te kiezen? In deze lessenreeks onderzoeken je leerlingen welke taalvarianten het meest geschikt zijn om bepaalde doelgroepen te bereiken. Ze ontwerpen een poster, onderzoeken het effect van de posters en redigeren de inhoud en vorm zodat het eindproduct gebruikt kan worden om de opendeurdag van de school aan te kondigen.
Dit document is een bundeling van vier lesfiches die elk ingaan op een bepaalde fase van de onderzoekscyclus. Je kan de fiches afzonderlijk gebruiken als inspiratiebron om met je leerlingen te werken aan een bepaalde vaardigheid, maar het is natuurlijk ook mogelijk om de vier lesfiches chronologisch te behandelen en zo een volledige onderzoekscyclus te doorlopen.

Lesfiche 'Meertalige posters opendeurdag' 4 (onderzoekscompetenties, schrijven en identiteit in diversiteit)

Deze lesfiche is de vierde les van de lessenreeksfiche ‘Meertalige posters opendeurdag’ waarin de leerlingen leren hoe ze een poster ontwerpen die gebruikt zal worden op de opendeurdag van de school. Ze onderzoeken onder andere welke taalvarianten het meest geschikt zijn om bepaalde doelgroepen te bereiken. In deze les redigeren de leerlingen hun poster.

Lesfiche 'Meertalige posters opendeurdag' 3 (onderzoekscompetenties, lezen, schrijven en identiteit in diversiteit)

Deze lesfiche is de derde les van de lessenreeksfiche ‘Meertalige posters opendeurdag’ waarin de leerlingen leren hoe ze een poster ontwerpen die gebruikt zal worden op de opendeurdag van de school. Ze onderzoeken onder andere welke taalvarianten het meest geschikt zijn om bepaalde doelgroepen te bereiken. In deze les interpreteren de leerlingen de resultaten van hun onderzoek en formuleren ze op basis van deze resultaten een stappenplan om hun posters te redigeren.

Lesfiche 'Meertalige posters opendeurdag' 2 (onderzoekscompetenties, schrijven en identiteit in diversiteit)

Deze lesfiche is de tweede les van de lessenreeksfiche ‘Meertalige posters opendeurdag’ waarin de leerlingen leren hoe ze een poster ontwerpen die gebruikt zal worden op de opendeurdag van de school. Ze onderzoeken onder andere welke taalvarianten het meest geschikt zijn om bepaalde doelgroepen te bereiken. In deze les ontwerpen de leerlingen een eerste versie van een poster en stellen ze onderzoeksvragen op om het effect van hun ontwerp te meten.

Lesfiche 'Meertalige posters opendeurdag' 1 (onderzoekscompetenties, lezen en identiteit in diversiteit)

Deze lesfiche is de eerste les van de lessenreeksfiche ‘Meertalige posters opendeurdag’ waarin de leerlingen leren hoe ze een poster ontwerpen die gebruikt zal worden op de opendeurdag van de school. Ze onderzoeken onder andere welke taalvarianten het meest geschikt zijn om bepaalde doelgroepen te bereiken. In deze les oriënteren de leerlingen zich op het doel van het onderzoek en bouwen ze kwaliteitsbesef op om uiteindelijk zelf een evaluatieschema op te stellen.

Overzicht digitale tools voor leraren Nederlands

Doelgericht digitalisering inzetten kan onze lessen Nederlands effectiever maken. Deze visual geeft een overzicht van digitale tools die hierbij kunnen helpen.

Lesfiche 'Nijverheid voorstellen' (spreken en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen leren hoe ze een poster en/of filmpje maken om een onderdeel van hun praktijkvak voor te stellen op een ouderavond of een opendeurdag.

Lesfiche 'De stillewanddiscussie' (schrijven, schriftelijke interactie en - eventueel - literatuur)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin leerlingen een 'stillewanddiscussie' houden. Ze formuleren individueel een antwoord op een aantal gerichte reflectievragen en reageren op elkaars antwoorden.

Lesfiche 'Beeldig verslag' (schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een schrijfopdracht waarin de leerlingen een verslag schrijven op basis van foto's die ze namen tijdens een museumbezoek.

Lesfiche 'Main character syndrome' (creatief schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een creatieve schrijfopdracht waarin de leerlingen zichzelf moeten bekijken als een personage.

Lesfiche 'De materiaalonafhankelijke opdracht' (lezen, luisteren en kijken)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een materiaalonafhankelijke opdracht waarin de leerlingen zelf vragen mogen opstellen over een bepaald thema. Daarna leren ze strategisch lezen, luisteren en kijken om die vragen snel en efficiënt te kunnen beantwoorden.

Lesfiche 'De explainer op Instagram' (lezen en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen een explainer op Instagram leren schrijven.

Lesfiche 'De e-mail' (literatuur en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin de leerlingen een formele e-mail leren schrijven.

Lesfiche 'Een snelle geschiedenis' (luisteren en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen samen een geschienisboekje schrijven gebaseerd op informatie die ze uit een podcastreeks halen.

Lesfiche 'De recensie' (literatuur, lezen en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht die de leerlingen hun beleving en interpretatie van een roman leert verwoorden.

Lesfiche 'In poëzie zeggen we ...' (literatuur, schrijven en spreken)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les die de leerlingen laat stilstaan bij poëtische manieren om alledaagse ervaringen te formuleren.

Onderzoekscompetentie Moderne talen

In de onderstaande documenten vind je een algemene aanzet en een uitgewerkt voorbeeld om te werken rond het leerplandoel: "De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting."
×
Kijkt als...
Niveau
Regio