Inspirerend materiaal

Filter

Filter

Lesfiche 'Hoe hoog raak jij op de trap?' (spreken)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een spreekopdracht waain de leerlingen stilstaan bij hun spreekvaardigheid en de spreekangst die ze eventueel ervaren als ze voor een groep staan. Ze schalen zich eerst in op ‘de spreektrap’ en gaan daarna op zoek naar concrete tips die hen kunnen helpen te groeien in spreekvaardigheid.

De spreektrap

De spreektrap is een visuele voorstelling van de stappen die leerlingen kunnen zetten om te groeien in spreekdurf. Je kan de spreektrap bijvoorbeeld gebruiken om te differentiëren en met leerlingen met spreekangst af te spreken op welk niveau ze een bepaalde spreekopdracht kunnen aanpakken. Bij volgende opdrachten kan de leerlingen dan telkens naar een hogere trede springen.

Lesfiche 'Leer mijn stiel' (spreken en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen een leraar van een zaakvak (of een medeleerling) uitnodigen in een praktijkles om hem of haar een instructie te geven over een praktijkhandeling. Als ondersteuning maken de leerlingen ook een schriftelijk stappenplan met foto’s.

Overzicht digitale tools voor leraren Nederlands

Doelgericht digitalisering inzetten kan onze lessen Nederlands effectiever maken. Deze visual geeft een overzicht van digitale tools die hierbij kunnen helpen.

Lesfiche 'Nijverheid voorstellen' (spreken en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen leren hoe ze een poster en/of filmpje maken om een onderdeel van hun praktijkvak voor te stellen op een ouderavond of een opendeurdag.

Lesfiche 'De wervende vakomschrijving' (schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een schrijfopdracht waarin de leerlingen een wervende tekst leren schrijven over hun praktijkvak.

Lesfiche 'De stillewanddiscussie' (schrijven, schriftelijke interactie en - eventueel - literatuur)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin leerlingen een 'stillewanddiscussie' houden. Ze formuleren individueel een antwoord op een aantal gerichte reflectievragen en reageren op elkaars antwoorden.

Lesfiche 'Beeldig verslag' (schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een schrijfopdracht waarin de leerlingen een verslag schrijven op basis van foto's die ze namen tijdens een museumbezoek.

Lesfiche 'Main character syndrome' (creatief schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een creatieve schrijfopdracht waarin de leerlingen zichzelf moeten bekijken als een personage.

Lesfiche 'De materiaalonafhankelijke opdracht' (lezen, luisteren en kijken)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een materiaalonafhankelijke opdracht waarin de leerlingen zelf vragen mogen opstellen over een bepaald thema. Daarna leren ze strategisch lezen, luisteren en kijken om die vragen snel en efficiënt te kunnen beantwoorden.

Lesfiche 'De explainer op Instagram' (lezen en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen een explainer op Instagram leren schrijven.

Lesfiche 'De e-mail' (literatuur en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin de leerlingen een formele e-mail leren schrijven.

Lesfiche 'Een snelle geschiedenis' (luisteren en schrijven)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen samen een geschienisboekje schrijven gebaseerd op informatie die ze uit een podcastreeks halen.

Lesfiche 'Klantvriendelijk communiceren' (spreken, mondelinge interactie)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les die de leerlingen leert communiceren met klanten op een verbindende en oplossingsgerichte manier.

Lesfiche 'In poëzie zeggen we ...' (literatuur, schrijven en spreken)

Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les die de leerlingen laat stilstaan bij poëtische manieren om alledaagse ervaringen te formuleren.

Aan de slag met ‘silent books’

Waarom zou je werken met silent books, boeken zonder woorden? Je kan dit gebruiken in alle graden in de A-finaliteit binnen het vak Nederlands, het volledig geclusterde vak AV en het deels geclusterde Mavo/Nederlands.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio