10
Lesfiche 'Leer mijn stiel' (spreken en schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen een leraar van een zaakvak (of een medeleerling) uitnodigen in een praktijkles om hem of haar een instructie te geven over een praktijkhandeling. Als ondersteuning maken de leerlingen ook een schriftelijk stappenplan met foto’s.
Overzicht digitale tools voor leraren Nederlands
Doelgericht digitalisering inzetten kan onze lessen Nederlands effectiever maken. Deze visual geeft een overzicht van digitale tools die hierbij kunnen helpen.
Lesfiche 'De wervende vakomschrijving' (schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een schrijfopdracht waarin de leerlingen een wervende tekst leren schrijven over hun praktijkvak.
Lesfiche 'Beeldig verslag' (schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een schrijfopdracht waarin de leerlingen een verslag schrijven op basis van foto's die ze namen tijdens een museumbezoek.
Lesfiche 'De materiaalonafhankelijke opdracht' (lezen, luisteren en kijken)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een materiaalonafhankelijke opdracht waarin de leerlingen zelf vragen mogen opstellen over een bepaald thema. Daarna leren ze strategisch lezen, luisteren en kijken om die vragen snel en efficiënt te kunnen beantwoorden.
Lesfiche 'De explainer op Instagram' (lezen en schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen een explainer op Instagram leren schrijven.
Lesfiche 'De e-mail' (literatuur en schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les waarin de leerlingen een formele e-mail leren schrijven.
Lesfiche 'Een snelle geschiedenis' (luisteren en schrijven)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een opdracht waarin de leerlingen samen een geschienisboekje schrijven gebaseerd op informatie die ze uit een podcastreeks halen.
Lesfiche 'In poëzie zeggen we ...' (literatuur, schrijven en spreken)
Deze lesfiche geeft een aanzet voor een les die de leerlingen laat stilstaan bij poëtische manieren om alledaagse ervaringen te formuleren.
Aan de slag met ‘silent books’
Waarom zou je werken met silent books, boeken zonder woorden? Je kan dit gebruiken in alle graden in de A-finaliteit binnen het vak Nederlands, het volledig geclusterde vak AV en het deels geclusterde Mavo/Nederlands.