8
Leerplandoel in de kijker: schriftelijke interactie
De nieuwe generatie leerplannen moderne (vreemde) talen hebben een nieuwe vaardigheid toegevoegd: schriftelijke interactie. Dat dit ingegeven werd door maatschappelijke ontwikkelingen in het algemeen en de opkomst van o.a. sociale media in het bijzonder is meer dan duidelijk. Het schriftelijk in interactie gaan sluit trouwens heel erg aan bij de leefwereld van onze leerlingen, zeker in eerder informele settings. Toch zijn de situaties waarin formeel aan schriftelijke interactie wordt gedaan ook authentiek. Inzetten op deze vaardigheid is dus inherent aan goed hedendaags talenonderwijs.
Lessenreekstip: Hoe zorg je voor onderzoekscompetente leerlingen?
Over toeristen bestaan heel wat stereotiepen: zo zouden de Britten de meest luidruchtige vakantiegangers zijn, de Duitsers heel punctueel en de Fransen echt chauvinistisch, maar kloppen deze veronderstellingen wel? Is de gemiddelde toerist te trots om zich aan te passen én mijdt die liever de taal van zijn bestemming?
In deze lessenreeks mogen de leerlingen deze laatste vraag beantwoorden zodat je hen als leerkracht kan opleiden tot echte onderzoekers. Ze doorlopen een onderzoekscyclus en bepalen op een wetenschappelijke manier hoeveel geloofwaardigheid we mogen hechten aan het beeld van de te trotse toerist.
Dit document bevat een bundeling van vier lesideeën die elk ingaan op specifieke fases van de onderzoekscyclus. Je kan samen met je klas een onderzoekscyclus rond één specifiek thema doorlopen. Wil je hen in het zesde jaar liever wat vrijheid geven door hen te laten kiezen uit onderwerpen? Dan kan je hen via deze lesideeën al 'onderzoekscompetent' maken aan het eind van het vijfde jaar. Op die manier zijn de leerlingen klaar voor een eigen onderzoek in het zesde.
In deze lessenreeks mogen de leerlingen deze laatste vraag beantwoorden zodat je hen als leerkracht kan opleiden tot echte onderzoekers. Ze doorlopen een onderzoekscyclus en bepalen op een wetenschappelijke manier hoeveel geloofwaardigheid we mogen hechten aan het beeld van de te trotse toerist.
Dit document bevat een bundeling van vier lesideeën die elk ingaan op specifieke fases van de onderzoekscyclus. Je kan samen met je klas een onderzoekscyclus rond één specifiek thema doorlopen. Wil je hen in het zesde jaar liever wat vrijheid geven door hen te laten kiezen uit onderwerpen? Dan kan je hen via deze lesideeën al 'onderzoekscompetent' maken aan het eind van het vijfde jaar. Op die manier zijn de leerlingen klaar voor een eigen onderzoek in het zesde.
Lessuggestie: Literaire beleving aan de hand van een manga
Hoe kan je leerlingen nieuwe literatuurgenres laten ontdekken en terzelfdertijd ook aan het leerplandoel rond literaire beleving voldoen? In deze lessugestie lees je er alles over.
Lesidee: Werkvormen ABC
In dit document worden een heleboel werkvormen opgesomd in alfabetische volgorde en toegelicht.
Portfoliogebruik
Met deze kijkwijzer komen vakgroepen tot een gedragen visie over het portfoliogebruik in hun lessen.
Lesidee: TV5mondePLUS
TV5monde heeft een gratis online platform met Franse films, series, reportages, documentaires … met ondertiteling mogelijk in meerdere talen.
Lesidee: Sprookjes in een modern jasje
The Fable Cottage maakt moderne versies van sprookjes rustig ingesproken door native speakers in het Frans, Engels, Duits, Spaans en Italiaans, speciaal voor jonge en minder jonge taalstudenten. Je kan kiezen voor het audioverhaal, soms ook een animatievideo en ook de transcriptie is beschikbaar.
Onderzoekscompetentie moderne, vreemde talen
In onderstaande documenten vind je een algemene aanzet en een uitgewerkt voorbeeld om te werken rond het leerplandoel: "De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting".