7
Hoe leerlingen motiveren voor economie in het secundair onderwijs?
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan economie voor sommige leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor economie te versterken.
Uitgewerkt voorbeeld onderzoekscompetentie: Duurzame logistieke ketens
Leerlingen in de studierichting Bedrijfsondersteunende informaticawetenschappen hebben de mogelijkheid om de onderzoekscompententie te realiseren in samenhang met inhouden gerelateerd aan specifieke minimumdoelen van het leerplan Economie’’ (III-Eco’’-d). In dit voorbeeld wordt een gevalstudie (of case study) als onderzoeksmethode gesuggereerd. Gevalstudies worden vaak gebruikt in business-gerelateerd onderzoek.
Voorkennis activeren bij ALLE leerlingen met het KWL-schema (storyboard)
Leerlingen hebben niet allemaal dezelfde voorkennis. Met behulp van het KWL-schema (storyboard) laat je ALLE leerlingen hun voorkennis structureren en leerdoelen vaststellen: K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd.
Een goede methodiek om voorkennis actief en gericht te activeren is het gebruiken van een KWL-schema/storyboard met 3 kolommen:
K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd
Een goede methodiek om voorkennis actief en gericht te activeren is het gebruiken van een KWL-schema/storyboard met 3 kolommen:
K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd
Presentatie webinar onderzoekscompetentie binnen Economie en organisatie - D-finaliteit
In onderstaande document vind je de presentatie van de webinar in verband met de webinar rond het leerplandoel: 'De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting.'
Onderzoekscompetentie Bedrijfsondersteunende informaticawetenschappen
In onderstaand document vind je een uitgewerkt voorbeeld om te werken rond het leerplan: 'De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting'.
Leerstrategieën concrete voorbeelden
Leren gebeurt nooit op een geïsoleerde wijze: je leert maar leren door iets te leren. Het is van belang dat leren leren binnen een vak wordt geïntegreerd met aandacht voor het individuele leer- en groeiproces van de leerling. In onderstaand document vind je concrete voorbeelden voor economie
Onderzoekscompetentie Economie''
In onderstaand document vind je een aanzet om te werken rond het leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting’.