6
Leerlijn 2de graad Bedrijf en Organisatie naar 3de graad Bedrijfsorganisatie
Deze 'Leerlijn 2e en 3e graad Bedrijf en Organisatie' biedt een helder overzicht van de samenhang tussen de leerplandoelen van de tweede graad Bedrijf en Organisatie en de derde graad Bedrijfsorganisatie. Het doel van deze leerlijn is om jou en je collega’s te ondersteunen bij het creëren van een vloeiende overgang tussen leerinhouden en aanpakken in beide graden.
Het vertrekpunt is het leerplan Bedrijf en Organisatie van de tweede graad (II-Bd-da), met telkens een koppeling naar de leerplandoelen van de derde graad (III-Bd-da). Zo krijgen jou en je collega’s een duidelijk beeld van hoe de leerdoelen in de tweede graad een fundament vormen voor verdere verdieping in de derde graad. Je kan deze leerlijn gebruiken op de manier die het beste bij jou past online (interactieve leerlijn) of als download.
Het vertrekpunt is het leerplan Bedrijf en Organisatie van de tweede graad (II-Bd-da), met telkens een koppeling naar de leerplandoelen van de derde graad (III-Bd-da). Zo krijgen jou en je collega’s een duidelijk beeld van hoe de leerdoelen in de tweede graad een fundament vormen voor verdere verdieping in de derde graad. Je kan deze leerlijn gebruiken op de manier die het beste bij jou past online (interactieve leerlijn) of als download.
Voorkennis activeren bij ALLE leerlingen met het KWL-schema (storyboard)
Leerlingen hebben niet allemaal dezelfde voorkennis. Met behulp van het KWL-schema (storyboard) laat je ALLE leerlingen hun voorkennis structureren en leerdoelen vaststellen: K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd.
Een goede methodiek om voorkennis actief en gericht te activeren is het gebruiken van een KWL-schema/storyboard met 3 kolommen:
K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd
Een goede methodiek om voorkennis actief en gericht te activeren is het gebruiken van een KWL-schema/storyboard met 3 kolommen:
K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd
Presentatie onderzoekscompetentie binnen het domein Economie en organisatie D/A-finaliteit
In de onderstaande presentatie vind je meer toelichting rond het leerplandoel: 'De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specieke eindtermen van de studierichting.'
Onderzoekscompetentie Economie dubbele finaliteit
In onderstaand document vind je een uitgewerkt voorbeeld om te werken rond het leerplandoel: 'De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting'.
Leerstrategieën concrete voorbeelden
Leren gebeurt nooit op een geïsoleerde wijze: je leert maar leren door iets te leren. Het is van belang dat leren leren binnen een vak wordt geïntegreerd met aandacht voor het individuele leer- en groeiproces van de leerling. In onderstaand document vind je concrete voorbeelden voor economie
Onderzoekscompetentie Bedrijfsorganisatie
In onderstaand document vind je een aanzet om te werken rond het leerplandoel: 'De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting'.